Fukuyama menar att islam har en regional ställning, havandes
på ett kraftfullt sätt motarbetat og i vissa fall övervunnit
liberaldemokratiska system, även i länder där islam icke fått politisk makt -
hur kan man då med någon säkerhet beskylla just denna faktor? Fukuyama erkänner
även att Iran är en demokrati enbart att det ej är en liberal sådan utan
islamisk, han för dogh läsaren bakom ljuset då han säger att Iran icke skyddar
rättigheterna hos individer samt minoriteter.1) Individers rättigheter skyddar
man icke nämnvärt - åtminstone icke i impliceringen utav politiken men detta
kan ändras fram og tillbaka, men likväl så skyddar man vissa minoriteter bättre
än vad många tror, men törhända ej tillräckligt, de som skyddas är de som i
Koranen ävenlika skyddas d.v.s. bokens folk, judar, kristna samt zoroatrister.
Om man anammar islam som synsätt så ser man icke bördslig eller blodslig
grupptillhörighet som etnicitet eller nation, og dyligt, som occidentiella
människor, bland annat, ofta / vissa / ibland gör utan här ser man enbart till
hvilken religionsföreställning olika folk har, det är bokens folk som skall
skyddas, i detta inbegrips inga etniciteter, dessutom så äro ju zoroatristerna
iranier som ej gått över till islam. Detta att Koranen säger att man måste ta i
beaktande andra religioner, de bokliga, är ett ganska intressant fenomen,
religiösa fundamentalister brukar bara se till sin egen tro då den ändå är den
sanna, men islamistiska fundamentalister skall om de följer sin egen religion
alltså i viss mån faktiskt ta i beaktande andra religioner og genom detta vara
lite mer pluralistiska än de andra - islam är den mest toleranta utav de
monoteistiska religionerna, kristendomen är exempelvis totalt egoistisk. Även
om denna religion ser mer postmodern ut, det
finns ju andra amonoteistiska trossystem som äro än mer pluralistiska og
toleranta, så får man ju givetvis icke förglömma att alla dessa,
antingen de äro religiösa fundamentalister eller värdekonservativa, är
tillhörande en stor berättelse - en stor berättelse baserad på tron ock eller
tradition.
Fotnot
1) Fukuyama, 1993:44-45.
~
Axat från Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento