Värdekonservatismen finns i Sverige främst företrädd
utav Kristdemokraterna, mer i dåtid men även i nutid även om vissa framtoningar
minskat, i dess tidigare tider så var man något som kanske kan kallas extrem
värdekonservatism samt vid betänkande måhända mer distinkt religiofundamentalistisk.1)
Moderaterna har även de en tradition av denna värde- samt kulturkonservativa
gren, speciellt i dess äldre historia.2) I Kds partiprogram av 1993 står det:
“Skolans verksamhet skall ... vara byggd på den kristna etiken. Det innebär bl
a att skolan i undervisningen skall förmedla normer och värderingar som är
förankrade i denna etik”,3) detta fick genomslag i den faktiska politiken
vållandes stor debatt i media då det i den aktuella läroplanen står: “I
överensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition och
västerländsk humanism”.4) Det finns en rapport om denna vid namn Det rätta
eller det goda? av Sigurdson (1995),
som går igenom denna formulering från liberalistisk, kommunitaristisk och
postmodernistisk-Foucault synvinklar
- behavandes häpnadsväckande konklusioner, men vi dragom ej in den ‘västerländsk humanism’en i diskussionen här
då det skulle bliva långdraget. Man skriver, man citerar också från FNs
MR-förklaring, “[d]eklarationen om de mänskliga
rättigheterna slår dessutom fast att alla människor har lika värde, oavsett
kön, nationalitet, ras eller religion. Vad gäller frågan om etiska värderingar
Lpo 94 företräder, så kan därför fastslås att denna läroplan ligger i linje med
FN:s deklaration”, de havo dock missuppfattat FN-deklarationen då den påivrar
neutralitet från statens sida, eller å det minsta tolerans, detta gör icke Lpo
ø Lpf 94 då de upphöjer en viss religion över andra, dessutom nyttjandes utav
en etik som är extremt intolerant. Att utlära utifrån islamsk etik är till og
med mer tolerant, då det är en annanreligiöst mer tolerantare religion. Vi
skolom senare titta på den kristna etiken och visa att detta inte är någonting
som börs förmedlas till barn om man ej äro fundamentalist samt totalitär. De skriver
vidare att de “värden som framhålls av Lpo 94 är dock snarast liberala värden”,5)
och då alltså icke postmodernistiska eller kommunitaristiska som också
undersöktes. De gör alltså en grov missuppfattning av hela konceptet liberalism
samt kommunitarism, det är liberalismen som förespråkar neutralitet og ickestatlig
påverkan eller inblandning i religiösa frågor emedans kommunitarismen
förespråkar att offentligheten skall upprätthålla ett visst etiskt minimum, i
detta fallet gällde det kristen etik men i andra fall kan det vara vad som helst
då kommunitarism är en bred rörelse, socialism, konservatism, med mera, kan
beräknas vara kommunitaristiska. De påstår alltså att det är liberalismen som
varit inspirationskällan för formuleringen, men utan tvekan påstår jag att det
är kommunitarismen som gjort det och just i detta fallet så är det även utan
tvekan värdekonservatismen som är förgrundsidéen, speciellt när vi vetom hvilka
som förespråkade den, både framkommen i media og riksdag - d.v.s. ett parti som
ur i princip alla vinklingar icke kan bekallas liberalistiska. Om man ändock
skall kalla den liberalistisk så måste man kalla den utilitaristisk sådan.6)
Man menar sedan7) att Lpo 94 är liberalkommunitaristisk enligt den egensnickrade
definitionen man gör utav densamma - hur som helst så kan man ej definiera det
citerade som liberala värden, men man kan definiera dem som tillhörande den
kommunitaristiska delen utav liberalkommunitarismen om man så önskar.
Fotnoter:
1) Se, Lando, Kd, 1996b; för den relativt extrema
värdekonservatismen, og vid betänkandet, se speciellt s. 8-21, spec. 15-21.
2) Se Lando, Tempora mutantur nos et mutamur in
illis, 1996a.
3) Principprogram för gemenskap och människovärde, 1996(antaget 1993):41.
4) Läroplaner för det Obligatoriska Skolväsendet och de Frivilliga Skolformerna.
Lpo 94 • Lpf 94, odat:5, 23.
5) Sigurdson, 1995:83.
6) För denna se t.ex. Kymlicka, 1995:17-56.
7) T.ex. Sigurdson, 1995:90-95.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento