Man kunne også fråga sig om hvilken etik det är man
skall företräda genom denna ‘kristna etik’, är det möjligtvis sådan etik som
framkommer vid läsandet utav Qumrānskrifterna?,
før exempel Qumrān grotta 4
skrift 521 där intressanta formuleringar gäller: (1) wxy#ml
w(m#y jd)hw {ym[#h ], (2), {y#wdq twcmm gwsy )wl {b d#[) lbw ]1} betydandes “(1) [ ... Him]len och
jorden skall lyda sin Messias, (2) [ ... och allt s]om är däri. Han skall inte
överge de heligas bud”,2} hvilket äro en intressant ordalydelse där även himlen
skall lyda den smorde, eller är det möjligtvis det som får karaktäriseras som
epicentrum i den kristna tron, d.v.s. dekalogen, de tio budorden, till exempel ena budordet som lyder, att benämna ordning på dem är ovesäntligt,
speciellt då olika ordningar gäller för olika riktningar: “Och Gud
talade alla dessa ord och sade: --- Du skall inga andra gudar ha vid sidan av
mig --- Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall inte
låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn”3} - är det dessa totalistiska,
auktoritära samt yttrande-, religionsfrihetskränkande skrivelser som skall
följas, ty ingen avvikelse tillåts - ty då blir du straffad, det nämns även i
Biblen att detta inte är ur individuell synvinkel utan att det är hela folk,
hela nationer, som skall vigas åt detta, detta ligger i legio med skoldiktaten.
Den som följer detta är givetvis en fundamentalist, men inte nog med det utan
den som anser att Jesus Kristus är värd att följas kan, för att knyta det till
nationalismen, ta i beaktande vissa andra propåer. Exempelvis så skriver Eisenman
ø Wise: “Men ... i de tidigare publicerade texterna, särskilt i
bibelutläggningarna (pesharim) av Jesaja, Sakarja, Psaltaren osv och i
sammanställningarna av messianska beläggtexter, finns ett brett materialstråk som
hänför sig till en enda, mer nationalistisk och davidbetonad Messias”4) og
vidare om Qumrāntexterna “[v]ad man i övrigt än kan säga om dem, så går deras
nationalistiska, militanta, apokalyptiska och kompromisslösa tendens inte att
komma ifrån, och den bör inte heller förbises”,5) tyvärr så är det just detta
post1789nationalistteoretikerna gör. Dahlstedt och Liedman, med flera, får
tydligen ännu mera motvärn från Kumm i Terrorismens historia när de
omnämno ‘världens första terrorister’, som
givetvis även finnes med i Eisenman ø Wise og Qumrāntexterna,
zeloterna. Bland annat skriver man att zeloterna “ingick vid tiden strax
efter Kristi födelse i ett judiskt nationellt och revolutionärt parti”,
zeloterna hade “börjat sin existens som ett religiöst renlevnadsparti, sin tids
fundamentalister --- Med tiden utvecklade seloterna alltmer i riktning mot ett
regelrätt politiskt parti --- Selotismen beskrivs som en fanatisk samt extremt
handlingsriktad religiös lära, en sorts våldsam fundamentalism som existerade
inom flera judiska riktningar och även senare bland många kristna i antikens
Palestina”6) og man kan fråga sig “hur mild och pacifistisk var egentligen
religionsstiftaren Jesus Kristus? Den bilden, säger moderna forskare, är ett
uttryck för 1800-talets liberalteologiska syn på honom och saknar stöd i Nya
Testamentet”7) - med viss svårighet går det att knyta Jesus från Nasaret till
zeloterna. Det verkar således som om nationalism samt fundamentalism existerade
pre1789, men detta var ingen nyhet för den som icke är tidsmässiguellt
inskränkt, denna militanta, religiösa, fundemtalistiska nationalism skall
dessutom således ligga till grund för svensk nationell undervisning. Att stödja
Jesus är att stödja terrorism - og religionen han säges havandes grundat haver
legat till grund för otaliga förtryck, misärheter, krig samt död, millennialt
ända fram till hysteria millénaire.
Fotnoter:
1) Inklamringarna betyder att bokstäver fattas i detta fallet.
2) “4Q 521”, publicerade och översatta i Eisenman ø Wise, Rösterna ur
Dödahavsrullarna, 1995:28-30, se även Albrektson och Ringgren, 1999:83.
3) Här skrivs hänvisningen i förkortad form, eventuella strängt troende ombeds
icke titta i litteraturförteckningen under ‘Gud’ då det kan uppfattas
blasfemiskt det som där står, anledningen till att här väljs att överhuvudtaget
referera till Biblen är att ingen text särbehandlas, för citaten se Gud, citerad
i, Mose, “Andra Moseboken” samt “Femte Moseboken” §20 resp. §5, i Bibeln,
1983:77 resp. 189.
4) Eisenman ø Wise, 1995:24.
5) Ibid:26.
6) Kumm, Terrorismens historia, 1997:30.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento