Det nämndes ovan att könslagarna även gällde djur,
även om det icke är inskrivet i konstitutionen, hvilket innebär att när en
katta råkar komma in på området så avvisas denna med nästa båt eller buss -
traditioner äro ehuruväl till för att brytas även enligt dessa då kvinnor fått
komma in tvenne gånger under historien för att skyddas, under befrielsekriget
1821 samt under inbördeskrigets 1940-tal - antitraditionalismen,
flexibiliteten, med mera, kan alltså förekomma i de stängdaste av de stängda
kulturerna, som ses koncentrerat i dess senare historia hvilket vid höglyftig konklusion
kan ge att ‘postmodernismen’ även gäller här. De har alltså någorlunda demokrati
och tillåter avvikelser från traditionen i särfall. De använder fortfarande den
julianska kalendern hvilken ligger 13 dagar efter den som nyttjas här, de
använder förövrigt også den byzantiska klockan. Giddens teorier verkar icke ha
nått ön, men viss religionstolerans åtfinns likväl då en kalvinistisk präst
från Holland flyttat hit för att leva på brödkanter ock oliver.1) Mont Athos
tolerans är högre än Hjelm-Wallén og Halonens, men det säger måhända ej
särledes mycket.
Fotnot:
1) Mitchell, “Secret art of the mountain monks”, i The European,
no. 372:11, Planck, “Art – for God’s Sake”, i Time, July 14, 1997:54-55,
Nilsson ø Wigh, “Hjelm-Wallén i strid med munkar”, i SvD, 25 sept 1997:,
samt, Engblom, “Akademiker blev munkar i klosterriket Athos”, i SvD, 14
juni 1998:14.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento