domenica 20 settembre 2020

Flexibla munkar i Mont Athos - Postmodernisme premillénaire CXLVI




 
Det nämndes ovan att könslagarna även gällde djur, även om det icke är inskrivet i konstitutionen, hvilket innebär att när en katta råkar komma in på området så avvisas denna med nästa båt eller buss - traditioner äro ehuruväl till för att brytas även enligt dessa då kvinnor fått komma in tvenne gånger under historien för att skyddas, under befrielsekriget 1821 samt under inbördeskrigets 1940-tal - antitradition­alismen, flexibiliteten, med mera, kan alltså förekomma i de stängdaste av de stängda kulturerna, som ses koncentrerat i dess senare historia hvilket vid höglyftig konklusion kan ge att ‘postmodernismen’ även gäller här. De har alltså någorlunda demokrati och tillåter avvikelser från traditionen i särfall. De använder fortfarande den julianska kalendern hvilken ligger 13 dagar efter den som nyttjas här, de använder förövrigt også den byzantiska klockan. Giddens teorier verkar icke ha nått ön, men viss religionstolerans åtfinns likväl då en kalvinistisk präst från Holland flyttat hit för att leva på brödkanter ock oliver.1) Mont Athos tolerans är högre än Hjelm-Wallén og Halonens, men det säger måhända ej särledes mycket.










Fotnot:
1) Mitchell, “Secret art of the mountain monks”, i The European, no. 372:11, Planck, “Art – for God’s Sake”, i Time, July 14, 1997:54-55, Nilsson ø Wigh, “Hjelm-Wallén i strid med munkar”, i SvD, 25 sept 1997:, samt, Engblom, “Akademiker blev munkar i klosterriket Athos”, i SvD, 14 juni 1998:14.

~

 

Nessun commento: