Den f.d. Kdledaren pastor Ekstedt ligger väldigt
nära, eller rakt på, det fundamentalistiska synsättet förespråkandes ett
teokratiskt samhälle som uppspaltat blir Gud>Stat>Individ1)
hvilket går att jämföra med Irans styrelseskick efter den islamska revolutionen
hvilket blir enligt samma mönster [pilar nedåt vid strecken]:
Ledaren
¯
Islamiskt råd et al
¯ ¯
Stat <> Individ
Anmärkning: Termen ‘islamskt’ kan bytas ut åt
hvilken religion som föredras og resultatet i ideologihänseende blir detsamma.
Det råder således en ömsesidig relation emellan individ samt den normala
staten, ehuruväl ej gentemot den översittande författningsdomstolen som har
teologin, i Irans fall dess variant av
islam, som författning eller gentemot den ledare som är den högsta chefen,
dennes makt är ej enbart gentemot det islamiska rådet utan kan även
direktpåverka stat samt individ - detta högsta höns spelar dock en sekundär
betydelse i vårat anfallssätt utan det primära här är ju att det äro de
religiösa instanserna som äro ickereciproka og därmed helt odemokratiska samt
totalistiska då de anbefaller att styra över hela samhället og hela individen
om religionen så säger - jämför gärna med Ekstedts. Iran är ju en någorlunda
demokrati enbart att demokratin är underställd en författning som icke går att
ändra på om den ej så själv gör eller övervältras på samma sätt som den kom
till makten på. Att maktförhållandena ej äro reciproka upp till detta stadie ligger
givetvis i den totalitära samt fundamentalistiska andan, de har redan funnit
sanningen ock denna behövs icke ändras på og därmed är det felaktigt att
erkänna folklig makt över sanningen - demokrati blir överflödigt - den
allsmäktige får tala ostört - detta gäller givetvis alla religiösa
fundamentalister og vi behövom icke tala inskränkt om Iran men som exempel samt
illustration är detta ypperligt. I Irans författning påtalas også dess
totalitet då dess “anspråk är universiella och på sikt omfattar hela
mänskligheten”,2) man kan givetvis dra jämförelser med kristendomen som anses
vara universiell av uttolkarna och börs impliceras totalt på grund utav detta,
eller, ambitionen att sprida demokrati utöver hela jorden, vissa idéströmningar
und vissa stater tycker ju likväl att de behaver rätten att så göra via våld.
Fotnoter:
1) Se, Lando, 1996b:17; Samma resonemang kan man givetvis föra hos absolutistiska
rojalister men eftersom detta numera enbart är en sidogren av den auktoritära systemrojalismen
så nonchalerom vi denna i detta sammanhang - som vi däremot havom sett så är
detta totalistiska synsätt ingalunda en ny ‘modern’ företeelse og man kan undra
hur någon ens kan föreslå det som det, i Kina har till exempel den totalistiska
varianten varit förestående hela tiden, Fairbank, 1994 där alla aspekter av
människors liv legat under kejsarens domvärjo genom hela tiden, som også är gud
personifierad på jorden, Ibid:69, men även den indoeuropeiska, den orientaliska
samt den mesopotamska monarkideologin är divin, tillika såsom den kinesiska et
japanska, till sin karaktär. Den ensidiga pilen emellan stat og individ är bara
ensidig, i en demokrati, när det gäller de religiösa influenserna i annat fall
är den tvåsidig, i en rent icke-demokratiskt system är den givetvis ensidig alltid,
om ej en
majoritet av folket på något sätt kan utöva utpressning gentemot staten samt dess
ledarna.
2) Larsson, 1994:143.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento