Skillnaderna äro ehuruväl inte att missunsamma då
helt olika samhällen kommer ut av värdekonservatismen ock religiofundamentalismen,
de värdekonservativa vill oftast ‘enbart’ ha ett samhälle relativt väl genomsyrat
utav sina traditioner, og dyligt, emedans en fundamentalt religiös anser att de
funnit sanningen och därmed så skall alla rätta sig efter denna, oavbrutet og
oavvederligt - man vill ha en teokrati, detta behöver givetvis icke enbart röra
sig om statsbyggnationer utan i princip alla religiösa samfund är just
teokratiska - åtminstone om de väljer att följa det de förespråkar i handling.
Att inrätta en teokrati är som förstås egentligen en omöjlighet då ‘Gud’ igge
finnes med oss ock kan således ej styra oss förutom genom det påstådda
förmedlade ordet - någon måste ehuruväl uttolka dessa och det äro således dessa
som styr - det är den iklädda Hermes som är den verkliga maktfaktorn i teokratin.
Om personer ej personifierar gudomen, förståss. De religioner som vi främst
talom om äro de mest aktuella i frågan, d.v.s. kristendom samt islam som tror
på en externt existerande gudsvarelse, även om andra religioner har eller har
haft sina motsvarigheter, og de erkänno ju ingen makt större än ‘Gud’, eller gudomar,
og därmed äro ingen heller bättre än ‘Han/Hon’ og således så skulle det ju inte
heller funnits någon som har kapacitet att uttolka det denne förmedlat - vem
skall då styra? Om det är en han eller hon, i judeokristendomen, kan ju
diskuteras, havandes så även gjorts på senare tid, enligt skrifterna så heter dock
gudomen JHWH och Van Biema skriver att JHWH “is certainly masculine. A feminine
deity would have used the Hebrew letters for THWH”,1) JHWH är troligtvis bildat
på hājā(h) ‘vara, blifva’ og namnet
betyder då antagningsvis ‘den som är’ eller måhända ‘den som låter blifva till,
den som skapar’, denna tredjeperson singularis översätts från denna korrektare
tolkning esomoftast till just det könssatta ‘han är’ og gudomen behandlas som
en man i princip alltid men i ett ställe i Midrash framställs guden som
kvinna og Mose är här guds make, i en annan passage kommer den ‘postmoderna’
guden fram i denna största berättelse, ty när Mose, av Levi ätt, frågar gudomen
vem han är så svarar han EHJEH ASHER EHJEH og EHJEH är första person utav samma
ord istället för tredje som det ovan nämnda, svaret lydandes således ‘Jag är
den jag är’.2) JHWH var heller ingen ny gudom för tiden, ty redan egyptiska källor
omtalar en beduinstam från Edom vars gud hette just Jhw.3)
Fotnoter:
1) Van Biema, “In search of Moses”, i Time, Dec 14, 1998:44.
2) Se t.ex. Kushner, Till livet! Muhl, 1994:113, 129-130, Albrektson
och Ringgren, 1999:21, 88.
3) Ibid:21.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
1 commento:
sicket trams i kristendomen är ju jesus gud och hur du än märker på pk-orden så blir jesus ändå inte kvinna, utöver det så är ju bibeln väldigt tydlig på att gud skapade adam och ingen annan till sin avbild, en annan sak är ju om en vill tro på dessa sagor, men att hitta på sagor om att den kristna guden var en kvinna är ju sjukt, vad är egentligen syfte?t att kränkta de kristna? eller bara framställa sig själv som dum? känner du dig duktig av att springa pk-elitens syfte, vara ett med makten i form av dn, svt, svenska staten etc med skit, känns det bra?, kan du inte bättre än så?, är det detta du vill vara?, tror du de någonsin kommer släppa in dig iaf?, börja använd hjärnan istället, du har ju trots allt en sådan
Posta un commento