~
Genom att
Grekland ingick i det Osmanska väldet så finge grekerna ävenleda emottaga en
hel del judeospansk inflytt genom att sultanen öppnade portarna för de flyendes
utslängda iberiska judarna efter år 1492, dessa talar traditionellt det
iberoromanska språket ladino, som likväl finns utspritt på sina håll i
Balkan men eljes främst i dagens Turkiet. Idag finns inte många kvar i
Grekland, og ännu färre talar språket.
Dessa sefarder
har således bott i Grekland sedan 1492, emotsatt judeohellenerna som bott i
landet sedan tiden före den kristna messiasens födelse, eller judeovenetianarna
som började inkomma från runt 1100-talet og framåt. De primära
bosättningsområderna för judespanjolerna var regionerna Makedonien og Thrakien
och ladino var exempelvis ett av de större folkspråken i Saloniki / Thessaloniki där judar utgjorde en
majoritetsbefolkning från anno 1519 framtills slutet utav 1800-talet.
Sefarderna
hade anlänt till den då osmanska staden efter 1430, men endast en spillra
finnes kvar efter nazisternas deportations- og mördarhysteri. Thessaloniki
bleve även hem för den ursprungligt judeohellenska Sabbatai Zevi under
1650-talet, en kabbalistisk jude som betraktade sig själv som messias och efter
forcerad konvertering till islam så utgöro de än till denna dag kryptojudar vid
den turkiska benämningen donmeh. Deras antal är höljt i dunkel men kan
vara uppemot flera hundratusen boendes numera i Turkiet.
Trycket mot judarna, både judeohellener
och ladiner, startade ehuruväl tidigare än nazismens härjningar och den
hellasiska nationalismen samt dess kulturella enhetssträvanden blev politiskt
accepterade i og med revolten gentemot turkarna 1821. Under seklet som kom så
massakrerades, utvisades och migrationsuppmuntrades judarna av den anledningen
att de inte ansågs höra hemma i den grekiska kulturen, det var ehuru ej frågan
om någon distinkt antisemitism, utan ‘bara’ kulturnationalism och därmed mer
samstämmigt med fascistidéer än med nazistditon, detta fastän judar utgjorde
den huvudsakliga befolkningen i Thessaloniki og ladino var språket för staden.
Antalet judar totalt i Hellas
var generellt sett ehuru ringa fram tills Balkankriget 1912-13, då den grekiska
staten även erfick Makedonien där Saloniki ligger og det judiska antalet ökade
härmed till att vara över 100 000. Hellenerna påbörjade direkt en orättfärdig
hellenisering utav staden, ett sätt att göra detta var genom att se till att de
hundra tusen greker som bleve transfererade från de turkiska områdena främst
fick bosätta sig i Saloniki, men man var samtidigt relativt tolerant i
trosspörsmål och tillät till exempel judisk lag att härska inom äktenskapet,
tillätandes även existensen utav judiska samhällen med rätt att uppbära intern
skatt, med mera. De fick även föra bokföring på önskat språk, utföra handel på
söndagen, men ta hänsyn till sabbaten, hava valfritt språk som
undervisningsspråk inom de samhällsägda skolorna så länge även grekiska
utlärdes samt nyttjades som undervisningsspråk inom ämnena historia, geografi
og naturvetenskaperna.
1917 så brann dock större
delen utav det judiska kvarteret mystiskt ner tillsammans med en stor del utav
den historiska delen utav staden och runt 72 000 befanns nu hemlösa, emedans
fastighetsägarna, varav trefjärdedelar judar, blevo barskrapade. Regeringen
köpte upp marken för en spottstyver och slängde i princip ut judarna som fick
bosätta sig i mer perifiera områden, emedans nyinflyttade greker uppmuntrades
att bosätta sig i centrala Saloniki och därmed har stadens iberojudiska
karaktär för alltid försvunnit. Man undrar ännu hur branden startade.
Över 40 000 judar lämnade
Saloniki under den närmsta tiden, emedans staden istället fick ett stort influx
från anländande greker från Mindre Asien. Den juridiska toleransen höll inte
heller den i sig speciellt länge och 1923 försvann rätten att föra sin
bokföring på valfritt språk, 1924 lagstadgades att söndagarna var vilodagen för
alla, oavsett hvilken religion man hänförde sig till, hvilket ledde till att
mindre företag var tvungna att ta bort sabbatledigheten för att överleva
ekonomiskt. 1930 kom ett eduktionellt dråpslag när man förbjöd utlärandet av
utländska språk upptill femte årskursen.
När så andra Europakriget kom
så fanns det ungefär 77 000 judar i Hellas och de flesta bodde då just i
Saloniki, av vissa kallat ‘Israels moder’. Staden borde kunnat fungera som en
självständig ladinsk stadstatsö på Balkan. Hursomhelst, judarna gjorde en stor
insats i den hellasiska armén kämpandes emot de italienska ock tyska
invasionsarmérna, hvilket fick den positiva effekten att den hellasiska
attityden gentemot dem många gånger ändrades till att vara mer positiv.
Dessvärre så hjälpte inte ansträngningarna då den tyska ockupationen blev de
facto och alla hellasiska judar som kunde fångas sändes iväg till dödslägerna
varhän det salonikiska judesamhället förstördes totalt, nu brändes inte bara
byggnaderna utan även människorna som hvart däri.
1941 gick
även den sista judeokastiljanska tidningen, El Mesagero som nyttjade den
traditionella rashiskriften, i graven. De judiska biblioteken samt arkiven,
innehållande en mängd viktiga historiska dokument, beslagtogs og ivägskickades
till Frankfurt med dess Institut für Judenforschung, men försvann i
slutet av kriget. Men det var ju ej allena papper som drabbades av detta öde,
bara emellan mars och augusti 1943 sändes hela 46 000 judar iväg.
Däremot så
finge den attiska judepopulationen respit genom att de blev varnade i tid av
sina hellasiska grannar som lyckades gömma undan över trefjärdedelar utav dem.
Till detta skall även läggas att de italienskockuperade områdena undgick
deportation då italienarna vägrade följa de dekret som kom från det allierade
Tyskland och en hel del judar flydde till denna zon. En del bleve tillfångatagna
när Italien sedan föll, men judar som befann sig i områden som hölls av
partisanerna klarade sig. Det italienska beskyddet utav judarna i Athen ledde
även till att judesamhället där kunde fortleva i lugn og ro samt även växa till
sig en del.
De grekiska
fascistorganisationerna var ehuru mer antisemitiska samt samarbetade gladeligen
med nazisterna, men tack vare italiensk påverkan kunde en del judar som tagits
i förvar av tyskarna släppas. Efter Italiens fall i september 1943 var ehuru
tyskarna snabba på att övertaga sina allierades områden och då införa samma
antisemitiska lagstiftning som varit i bruk i de nordligare delarna utav
landet. Framtills slutet av sommaren 1944 hade emellan 60 000-68 000 grekiska
judar blivit transporterade till Auschwitz, bland dem fanns även 1800 judar
från Korfu och 1700 från Rhodos. Officiella siffror pekar på att nästan 87 % av
den förkrigiska judiska populationen dödats som följd av kriget, hvilket
betyder att det grekiska judesamhället var bland de som drabbades värst av alla
judiska samhällen.
Efter befrielsen så funnos
ungefär 10 000 judar i Hellas, men över hälften valde att emigrera till Israel
eller väst under det närmaste decenniet. De 5000 judar som finns kvar fördelar
sig så att omkring 60 % finns i Athen samt 20 % i Saloniki, och några på
Rhodos, och det är nu Athen som är det judiska centret i Hellas, även om
Saloniki är det historiska, Greklands Jerusalem. Hur många av dessa som pratar
antingen ladino eller judeohellenska är oklart då den officiella linjen i
Hellas är att alla talar hellasiska, hvilket troligen tyvärr även snart är
fallet.
En antik samt medeltida historia har nått sin
vägs ände.
~
Om sefarderna, om andra greker, eller judiska folk och språk, står mer att läsa om i boken Europas tungomål.
Taggar: Saloniki, Thessaloniki, sefarder, ladino, judar, judendom, Grekland, förintelsen, antisemitism, Tyskland, Turkiet, Osmanska riket, judeospanska
2 commenti:
Jag har läst att dom tog omvägen via Holland som väl var spanskt på den tiden.
Alltså man tvingade iväg dem till Holland och därifrån tog sig några vidare till Grekland.
Fast det är bara något jag har läst någonstans, kanske det är fel?
De var / är på många ställen, däribland Holland.
Man kan läsa mer utförligt om dem i boken "Europas tungomål".
Posta un commento