giovedì 2 aprile 2009

Sveriges demokratis Utlandsstyrka övar i Rinkistan

~
Det blev Leo Sundbergs sista möte med SD. I december flyttade han till Malmö. Han var fortfarande medlem i partiet. När Rosengårdskravallerna bröt ut ville Jimmie Åkesson proklamera undantagstillstånd på Rosengård, skicka dit nationella insatsstyrkan och införa utegångsförbud.

Leo Sundberg cyklade till Rosengård. Skeptisk till mediernas rapportering ville han se situationen med egna ögon.

– Jag pratade med två muslimska killar. Jag sade: ”Det finns folk i mitt parti som vill köra in militär i det här området. Vad tycker ni?”

Killarna blev upprörda. ”Kan ni inte komma hit och prata med oss i stället för att skicka militären på oss?” undrade de.


Så här står det i Sydsvenskan 090401.

I Dagens Nyheter 090402 berättas det sedermera att Livgardets utlandsstyrka skall få sin sista terroristutbildning i Rinkeby innan de sjussas iväg till Afghanistan

att det finns folk där som har mycket dåliga traumatiserande erfarenheter av statsförtryck av olika slag bryr man sig föga om, utan man skall va glad

Hej, hur mår du? (också detta ett citat)

skall man gå runt och säga, i sin utbildning inför den svenska krigsstyrkan man sänder till ockupationskriget i Afghanistan, i Rinkeby.

~


Den svenska statens extremistiskt udda synen på olika stadsdelar syns även i min behandling av Rosengårdsrapporten, en mycket kortare jämförelse emellan rasistiska element och en myndighets behandling åtfinns i Invandrarfientligheten i Sverige.

Riksdagssamarbete emellan sverigedemokrater och vissa partier är posibelt, Dagen, och SD sjunger på Dagen, SvD.

Utlandsstyrkan gör reträtt från Rinkeby, de sänds till Afghanistan: DN.

Andra interister om: , , , , , , , , , , ,

10 commenti:

Anonimo ha detto...

jag tycker det är jävligt häftigt att de kommer hit! bor i rby och jag hoppas jag får möjligtheten att snacka med nån soldat :D

S.A.I. Steve Lando ha detto...

du behöver bara svara 'jovars, jag mår allra tiders', så är det fixat:)

Jakob Lindfors ha detto...

Ja, Sveriges mest korrupte genom tiderna styr ju nu. Olja från Sudan tex. undrar när Carl pojken får stå vid sin Omar krigsförbrytarsida i Geneve och bli utfrågade?
detta kunde ju vara en integrerande gest. Kanske+

jakob lindfors

Someone ha detto...

Jo, väldigt integrerande.

Få de som behöver hjälp att ligga i sängen i flera dagar skakandes då minnen där soldater sköy upp skallen på deras dotter mitt framför ögonen på dem kommer upp igen.

Linus ha detto...

Svenska utlandsstyrkan har övat i Rinkeby i många år. Sammarbetet med de lokala föreningarna är väl förankrat. Jag har snarare upplevt att de som mått dåligt i sina hemländer tycker att det är positivt att svenska soldater visar prov på gott omdömme och har ett trevligt bemötande. Om någon av er kritiker eller DN skulle kunna tänka sig att närvara vid övningen skulle ni se att det har en positiv inverkan. Det är ju inte så att soldaterna bara skickas till rikeby helt planlöst, utan de har en väl planerad ordning som de följer. Sen att Livgardets pressinformatör inte är insatt i vad utlandsstyrkan sysslar med beror framför allt på att hon sällan eller ens aldrig närvarar vid deras övningar. I höstas när samma övning genomfördes var eftersamtalen väldigt positiva med tanke på att bland annat barnen i centrum fått prata med "snälla" soldater och hade ändrat sin inställning helt.
// Linus. nilsson83@gmail.com

Anonimo ha detto...

Linus Nilsson!
Vad får dig att tro att inte pressinformatören vet vad hon talar om???
Vad jag vet så har Pressinformatören gjort minst en mission i artikeln nämnda utlandsstyrka.

Illwill ha detto...

Borde vara skottpremie på folk som använder fler än ett frågetecken i följd.

Genier: Bara för att ni är för blåsta för att förstå att det är en fråga efter det första, betyder inte att det samma gäller alla andra. Jag kan ibland t.o.m lista ut att det är en fråga UTAN frågetecken. Skrämmande, eller hur?

Ang. artikeln: "flyktingar"? Men tjena...bara för att man kommer från ett annat land och vill njuta av svenska socialbidrag så blir man inte automatiskt "flykting".

Ang. integration: vi snackar om Rinkeby, det är inte en del av Sverige mer än Rosengård är. Vi borde skicka in fan så många fler än 6 soldater.

MSA ha detto...

Skulle nog inte kunna tänka mig att de stackars krigshärjade människorna mår så mycket sämmre av att få kommentaren "Hej, hur mår du?" i ansiktet.

Vidare kan jag faktiskt se det riktigt positivt att man gör det man kan för att utbilda våra soldater inför internationell tjänst, tycker inte du?
Sätter 1000kr på att om någon av dem senare skulle skadas i utlandet, kommer löpsedlarna (samt vår kära vänster) att skrika efter större ansvar för våra soldaters träning.

/MSA

Anonimo ha detto...

Men då borde väl inte polisen åka runt i rinkeby heller för dom är ju beväpnade och uniformerade och i många länder är det dom som svarar för dom flesta övergreppen?

Anonimo ha detto...

Äh, det finns väl många som byter parti för att de blir besvikna av en eller annan anledning. De kan ju inte gärna säga att "Det var fel på mig så jag bytte parti".

Leo Sundberg verkar ju inte ha tänkt igenom vad han håller på med om han efter att ha talat med två stycken i invandrare i Rosengård tar ny ställning.

Fargo