Det germanska
tungomålet cimbriska, även benämnt tzimbroska eller kimbriska
och tautsch, talas i Cimbrien, ett land beläget i Norditalien. Detta tungomål
har ibland antagits tillhöra de sydbayerska dialekterna, men har nu erkänts som
ett eget språk, tungomålet är i sin tur indelat i strukturellt åtskiljda samt
oförståeliga varianter så det kan egentligen röra sig om flere olika cimbriska
språk.
I områden
kallade sette communi, eller ‘Sieben Gemeinde’ bestående utav samhällena
Roana, Rotzo, Foza, Enego, Gallio, Asiago og Lusiana, tredici communi,
cf. ‘Dreizehn Gemeinde’ eller ‘dreizehn Kamäun von Bearna’, d.v.s. Verona, och i
Luserne talas i princip trenne olika tungomål som kan benämnas som settiska /
siebenska, tredicska samt lusernesiska og det är lusernesiskan
som mer än övrige erhuldit influenser av italienskan.
Alla språken
äro självständiga gentemot standardtyskan i sina skrivna former – bland annat
så haver tyskans w og ofta dess f förbytts mot ett b, till
exempel en Frau blir Brau och Winter heter Bintar.
I de tretton kommunerna så är det i princip enbart en by som bibehållit sitt
hävdansspunna ljetzantautschiska språk, d.v.s. i byn Ljetzan, även
kallad Giazza / Glietzen, men denna är då också speciellt svårbegriplig, hvilket
gav de myter som presenteras nedan.
Enligt deras
mytologiska ursprungsmyt som ingen forskare verkar tro på så är dessa cimbrer
ättlingar till antikens cimbrer som var en germansk stam som bebodde Jylland,
d.v.s. den cimbriska halvön. Det fanns även cimbrer i Norditalien og södra
Gallien under 100-talet f.kr., men man vet ej av hvilka folkslag dessa bestodo
utav, bara att de varo utav blandade etniciteter med stora inslag av galliska
folk. Dessa antika teser verkar kommit till under renässansen från 1300-talet
og framåt.
Nutida
forskare tror ehuru mer på att de härstammar från den kolonisation som Fredrik
Barbarossa / Fredrik Rödskägg ledde under 1180-talet där han hämtade folk från
områderna emellan Ammersee och Partenkirschen i södra Bayern - att det är ett
bajerskt språk är nog alla överens om og likheterna med jutskan eller danskan
är ej fler än vad bayerskan tillstår. Det åtfinnes även arkivdokument som framhåller
att en grupp bajerska bönner år 1216 flyttade till detta område efter inbjudan
av biskopen i Trient samt att denna inflyttning sedan fortsatt under
århundradet.
Anno 1327 så
beviljade Cangrande della Scala flertalet privilegier åt ‘Republik der sieben Kamäun’
som hade bildats 17 jēran före privilegieinstiftan hvilka i
vardagligheten gick ut på att de befriades från alla dagsverken och de behövde
heller ej betunga sitt folk med skatter eller tullar - däremot så var de dogh
tvungna att i krigstid ställa upp som ‘bergets väktare’ genom att antingen betala
400 floriner eller bistå med sju armborstskyttar. Några år senare fick även de
tretton kommunerna samma rättigheter og friheter, 1357 så beviljade Cangrande
de andra cimbrerna friheten, d.v.s. självständighet ifrån Vicenza, dock med förbehållet att deras bergsväkteri
gentemot norr skulle bibehållas.
Man kvarvar vid sin självständighet under styret utav Venedig framtills den
republiken olyckligtvis föll år 1797. Den danska härkomsten hyllades under
tiden, den danska konungen Fredrik IV var bland annat på besök i Cimbrien år
1709 hyllandes som cimbrernas kung.
Den ljuva
självständigheten varade ehuru ej för evigt då imperialisten Napoleon kom
hänförandes krossandes den, år 1866 bleve man sedan italienskt territorium.
Under första Europakriget så deporterades många av settisterna till Böhmen av
österrikare og italienarna förflyttade många av tredicerna till Sicilien, under
nästkommande krig så enades nationalsocialisterna og fascisterna om att de
hörde hemma i den tyska sfären därvid ej i Italien. Idag lever de som är kvar i
byarna, i Italien i alla fall.
En helt annan
ej lika spridd teori som lyfts fram ett antal gånger de senaste hundra åren
utav cimbriska lingvister om deras ursprung är att de skulle vara av lombardiskt-longobardiskt
ursprung, hvilket ånyo passar in både på det bajerska ursprunget som det jutiska,
ty longobarderna är i första hand antagligen från just bajerska områden, men
enligt vissa ancienna spår, bland annat lingvistiska samt mytologiska, går det
att anföra dem som kommandes från runt nordvästra delarna utav Saxland, måhända
strax söder om Anglen.
Man har visat
ett större intresse för språket under de senaste decennierna, bland annat
finnes kvartalstidskriften Terra Cimbra, ett cimbriskt institut som
sysslar med den cimbriska kulturen samt ett som sysslar med språket, språket undervisas
i i byskolorna og flertalet barn lär sig målen. Detta är hoppingivande.
1602 trycktes
den första boken på cimbriska utav biskop Mark Cornar / Marco Cornèr från
Padua, katekismen Christlike unt korze Dottrina.
I likhet med
andra statsförtryckta minoriteter så har Lega Nord uppmärksammat dem samt
stödjer aktivt exempelvis skolundervisning på cimbriska, bland annat har
partiet betalat språkkurser anordnade utav Istituto di Cultura Cimbra
som är beläget i Roana. Det har även grundats olika cimbriska kuratorium, till
exempel Curatorium Cimbricum Veronese, ett Curatorium Cimbricum
Bavernese, ett Bayerisches Cimbernkuratorium, emedans man i Salzburg
skapat Die Freunde der Zimbern. Språket är numera juridiskt skyddat.
Det faktiska
antalet talare är alltjämt litet och det är omkring 1000-5000 av de runt 30 000
invånarna i de tjugo kommunerna som talar cimbriska eller tautschiska -
lusernesiskan har själv allena 350-500 talare, men det får anses som godtagbart
för ett språk som dödförklarades redan för 150 år sedan.
Väl som den
cimbriska parlören uttalade i en tidning: ‘cimbriskan är mera levande än
latinet i Vatikanen’.
~
Läs mer om detta i boken Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento