Utifrån biologisk synvinkel har begreppet ras ej särledes
mycket på fötterna: “I själva verket är människosläktet ovanligt enhetligt i
genetiskt avseende. Om två gorillor möts i Centralafrika är det sannolikt att
deras arvsmassor skiljer sig mer från varandra än arvsmassan hos en eskimå
skiljer sig från den hos en urinnevånare på Nya Guinea. Detta beror på att
människosläktet är så ungt”, samt för att det genomgått flera genetiska flaskhalsar,
och om man ändå vill påtala att det finns skillnader samt att dessa skulle vara
någon slags grogrund för sådan här raspolitik så skall man icke rikta blickarna
åt Europa utan hellre till subsahariska Afrika där den “största genetiska variationen
inom människoarten finns”. “Förklaringen är återigen historisk: Den moderna
människoarten uppstod på denna kontinent, skillnaderna har hunnit utvecklas
där. Ett relativt litet antal människor lämnade sitt ursprung och --- Eftersom
alla de olika typer av människor, som lever utanför Afrika, har skiljts från
varandra så nyligen har de inte hunnit utveckla några större genetiska skillnader
sinsemellan”1) - men även om det skulle ha funnits större genetiska skillnader
så gör ej detta så att rättfärdning sker för en politik som särskiljer emellan
människor. Den moderna genetiska forskningen visar att den traditionella
indelningen utav människosläktet i sju geografiska raser, d.v.s. negrider,
kaukasoider, mongolider, sydasiatiska ursprungsfolk, indianer, australider og
oceanier, allena kan svara för 6,3 % av hela den genetiska variationen inom världens
befolkning. När man ytterligare indelade människosläktet i hela 170 lokala
‘raser’ så resulterade detta i ytterligare 8,3 % samvariation. Detta innebär att
även om man delar in människosläktet i detta stora antal raser så finnes den
genetiska variationen till över 85 % inom og ej emellan de så kallade
raserna.2) Skulle alla människopopulationer utrotas förutöver en, så skulle runt
tre fjärdedelar av hela mänsklighetens genetiska variation bibehållas.3) Skulle
exempelvis endast svarta afrikaner finnas kvar skulle den mesta mänskliga
variationen bibehållas, då den äro som störst där. Något taxonomiskt fog för
begreppen ‘mänskliga raser’ åtfinnes således ej, alla kan även kopulera samt
reproducera sig. I sådana fall hade vi även fingom särskilja på de människor
som kan rulla sin tunga och de som ej behar denna finurliga egenskap, eller de
som sätter vänstra tummen överst när de sätter ihop händerna, och de som sätter
högra, eller den habsburgska läppen, är det frågan om en egen ras? Genetisk
variation är det ju. De antropologer som ändock anser att det finnes något som
vi kunnom kalla raser äro ofta överens om att de fenotypiska skillnaderna som
kan anses åtfinnas äro resultatet av mångtusenåriga processer av mänsklig evolution
men att några ‘rena raser’ ej finnes og så heller aldrig gjort inom homo sapiens.
Fotnoter:
1) Uddenberg, “Små genetiska skillnader emellan människor”, i SvD,
29 okt 1996:24.
2) Ovesen, “Raser”, i Nationalencyklopedin, 1994:577.
3) Pilbeam, “What makes us human?”, i Jones, et al eds, 1999:2.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento