Ytterligare
blandspråk som kan nämnas är det judeohellenska språket som även kallades
yevaniska, eller romaniotiska, och som är en judeobyzantisk efterlämning
som enligt vår kunskap för första gången hamnade i skrift år 1263. De
venetianska og osmanska iberojudarna skrivs om separat. Det föreligger inga
större märkbara skillnader emellan yevaniska samt hellasiska, men
judeohellenska talades utav den judiska befolkningen som bott i Grekland sedan
antiken, till skillnad från senare ankomna, främst sefardiska, judeelement.
Stora populationskluster fanns i Thebes, Ioánnina, Chalkis, Korfu, Arta,
Korinth samt på öarna Lesbos, Chios, Samos, Rhodos. De första skriftliga spåren
utav judar i Hellas är från omkring 300-250 f.kr. i Ωρωπός, Oropos, som ligger emellan Athen og
Boiotien, men det är fullt möjligt att judar bott här sedan den babylonska
exilen. En muntlig romaniotisk tradition säger att de första judarna anlände
till staden Ioánnina strax efter destruktionen av det andra templet år 70 och
det är väl känt att man under Romarikets tid särskiljde emellan judarna i
Palestina samt de som bodde i Grekland, bland annat deltog inte judeogrekerna i
de olika judiska krigen i Palestina, ävenså hade judeohellenerna i exempelvis
Thessaloniki extensiv autonomi. Benjamin af Tudela nämner under 1100-talet att
det finns judar i Korfu, Arta, Aphilon, Patras, Korinth, Thebes, Chalkis,
Thessaloniki samt Drama, de största populationerna sades vara i Thebes där över
2000 stycken levde. Den första bosättningen utav askhenaziska judar anlände
till Hellas år 1376 från Ungern og Tyskland, även judar från Frankrige samt
Venedig ankom härefter och formerade egna samhällen i Thessaloniki. De
sefardiska judarna anlände inte förrän efter Spanien kört ut dem år 1492 og de
beblandade sig ej direkt med de judeohellenska och uppbor helt olika
traditioner, samt språk, men över tidens gång så assimilerades många
romaniotiska samhällen in i de långt starkare sefardiska samhällena, med större
romaniotiska kvarlevelser i Ioánnina samt den ännu aktiva synagogan Kehila
Kedosha Janina i Chinatown, New York. Judeohellenerna tenderade att följa Talmud
jerushalmi istället för den babyloniska, samt utvecklade sin egna Minhag.
1600-talets Sabbatai Zevi härstammade från romanioterna i Patras men skapade i
Smyrna den sabbateanska rörelsen, ofta i Turkiet benämnd dönmeh, där
Zevi utnämns som Messias och rörelsen fortlever än idag og tros ha flera hundratusen
undergroundföljare i Turkiet, samt främst i Kalifornien, ofta nämnes dessa som
kryptojudar men erkänns inte utav judiska auktoriteter som judiska. I början av
1900-talet var antalet romanioter i just Ioánnina i antalet ungefär 4000
boendes i det fortifikerade centrumet, Kastro, av staden där de bott i
århundraden, och när andra världskriget började så var de omkring 1950 judar,
av dessa deporterades 1860 till Auschwitz-Birkenau i april 1944. Idag bor där
kanske högst 50 judar, nästan alla åldringar. De flesta romanioter blevo dödade av nazisterna, 86 % av de grekiska
judarna fick sätta livet till, främst ladinotalande, och de kanske högst tiotal
kvarvarande yevanerna lever i Israel eller USA og där assimileras de kvickt -
Israel har ju likväl som outtalad ambition att alla judar skall tala hebreiska,
hvilket inte är positivt för den mycket intressanta språkutveckling judar har
genomgått under sin tid i Europa samt annorstädes. Språket är bedömt som
utdött, men det är ännu möjligt att det finns yevanisktalande judar kvar i
Hellas, bland annat på Korfu. Enligt vissa uppgifter finns det 50 talare av
språket, varav 35 i Israel, måhänt några i Ioánnina. Hoppen så.
~
Axat från boken Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento