Här skall vi ej tala om postmodernismens ursprung
eller dess innebördsliga förekomst i historien - det är ju historia. Utan här
förhållom vi oss enbart till undersökningens ethos, alltså idéerna som
åtfinnes inom den undersökta rörelsen med centrum i Lyotard - vi rörom oss bort
från tid og rum för att titta på det centralaste av det som kunne framvaskas
genom texten i den postmodernistiska empiridelen. Detta är dock icke så svårt
då litteraturen, både primär som sekundär, nästan slänger sig över en med
information kring vad det Är. Även om ingen riktig consensus existerar kring
vad det Är så går det bra att utlysa vissa universiella principer som
åberopas, det är först när man kommer till frågor kring ursprung, orsak,
konsekvenser, framtiden, og så vidare, som problemen hopar sig og det blir
riktigt postmodernt, d.v.s. pluralistiskt, komplexivistiskt, eller å andra
sidan icke riktigt då diskurseringen blir till en del ickeneutralitär,
ickeantiauktoritär, icke toleransaktig, og så vidare, i ambivalensaktig
ordning, åtminstone gentemot de andras konklusioner - vissa andra ånyo klarar
ehuruväl bättre av att själv följa sina principiella åtaganden i måhända ren
traditionell anda, utan att åberopa den individuella valmöjligheten och utöva
någonslags auktoritet på sitt själv - är det detta som kallas tolerans?
~
Nessun commento:
Posta un commento