Som vi redan
sett så är det ehuru ej endast från Nordafrika som Frankrike erhållit en
inflytt av judar. Mordet på tsar Alexander II och de antijudiska pogromer som följde,
Rumäniens nya politik 1903 samt händelserna i Ryssland 1905 gav som effekt en
massiv utvandring av judar. Runt 3,5 miljoner judar valde att lämna centrala
och östra Europa emellan 1880 samt 1925, men endast en mindre del valde
Frankrike som målland, runt 100 000. I Paris var runt hälften av judarna av
utländsk härkomst precis före 1914, hvilket betyder 30 000-40 000. De franska
judarna hade hunnit bli välintegrerade som nämndes ovan, hvilket bland annat
gjorde så att de inte såg alltför positivt på att en massa östeuropeiska
patraskjudar ankom till landet varvid man önskade dirigera om
immigrationsrutterna så att de istället hamnade i andra länder. I övrigt så
fanns det ekonomiskt ock kulturellt stora skillnader emellan de östeuropeiska
judarna og de redan assimilerade franska ditona. De franska judarna var rika
samt ‘franska’ emedans de östeuropeiska var fattiga og ‘judiska’, hvilket ledde
till att de franska judarna direkt fick en paternalistisk hållning till sina
religiösa fränder emedans de nyanlända såg de ursprungliga judarna som väldigt
ojudiska. Den franska skolan såg senare till att även de östeuropeiska judarna
i det stora hela assimilerades in och blev fransmänn samt kvinnor, fast med en
judisk tro. Integrationen följdes av social stegring och en hel del kommo att
ingå i medelklassen emedans deras barn gingo mer än ofta in i det mer
akademiska livet, vissa gjorde en kommersiell karriär, som exempelvis André
Citroën med föräldrar av polsk härkomst - det jidiška ordstävet Lebn vi Got
in Frankraykh, ‘lev som Gud
i Frankrike’, kanske sågs som
gällande. De assimilerades således in i det franska samhället, men ehuru ej in
i det franskjudiska, utan de höll sig avskiljda från detta skapandes egna
kulturella organisationer og egna tidskrifter, hela tretton nyhetstidningar
grundades emellan 1906-1914, en jiddischteater, egna
välgörenhetsorganisationer, och egna resturanger, egna kosherslakterier,
givetvis även egna kvarter, og så vidare. Inte helt förvånande var den tidiga
sioniströrelsen i Frankrike främst en östeuropeiskjudisk företeelse, emedans de
franska judarna mer eller mindre avfärdade hela projektet, gott å väl. De
antisemitiska rörelserna i Frankrike såg ehuruväl det sionistiska projektet som
något positivt då det verkade vara ett bra sätt att bli av med det judiska
problemet på.
~
Axat från boken Europas tungomål
Nessun commento:
Posta un commento