venerdì 18 luglio 2008

Lycka

~

~
Lycka
~

en fråga som allsom ställes
men aldrig tillräckligt svaras uppenpå
på grund av frågans karaktär

~
Lycka
~

en ögonblickens känsla
en sagolik känsla

~
Lycka
~

ett sinnestillstånd
när man själslig tillfredsställelse känner
när man sig själv hel känner
när man helhetens behag erkänner
när man funnit sig själv
sin själs behov
tilltäckta äro

~
Lycka
~

den olyckliges drömmål
ouppnåeligt

~
Lycka
~

om ens själ ej full är
full av tilltäckta behov
inga önskningar i kvarblivelse

~
Lycka
~

en själ
ett sinne
av tomhet

~
Lycka
~

en tomhet jag ej vill uppnå
en lycka jag ej vill känna
hellre jag olycka känner
än lycka erhåller

~
Lycka
~

en känsla av fullhet
en känsla av tillfredsställelse

~
Lycka
~

en känsla av tomhet
tom på önskningar

~
Lycka
~

tom på drömmar
drömmar av lycka
av att bli så

~
Lycka
~

vem vill egentligen
lycka erfå


~~~



~


SvD-Anna Larsson

Av mina kan denna tänkas va tillhörig: Postmodernistisk anti-Utopia, Paradisets instängning, I ett spindelnät, fast personligen gillar jag Pärleskördning

Läs även andra om , , , , , , , ,

2 commenti:

Angie Roger ha detto...

Mycket filosofiskt skönskrivet,kom och tänka på en text som jag själv skrivet - fast den kanske handlar mer om just rädslan inför lycka

Din text här får mig att tänka till ytterliggare, och det är väl kanske det som är meningen med ...

Anonimo ha detto...

gillar din filosofi över vad lycka är och inte