giovedì 18 giugno 2009

Koenigsegg harvar igen – Genealogica LXXXI

~
Greve Friedrich von Wittelsbach, zu Löwenstein, 1502-1541, gifte sig med Helene von Königsegg, af den Aulendorfska grenen, 1509-1566. Helene dog i Landau, den tjugonde april.

Friedrich var wittelsbachare, vilket är en gren av min grundätt, hvilket är Bayerns kungahus, även regerandes i Sverige genom den Pfalziska ätten på 1600- och 1700-talet. När de nyadliga bernadotterna kom till makten i Sverige gifte man sig snabbt återigen in i wittelsbacharna, via Joséphine de Beauharnais, även nämnd Josefina av Leuchtenburg.

Königsegge hade redan 1192 blivit ett seigneurskap men fick bli ett baronskap 1470 vilket det var när ovan ättekoppling gjordes, 1629 erhöll det riksståndsstatus.

Det skall bli intressant att se hur eggans harvning av rusthållarätten Wallenbergs framkörda Saab blir, men jag föredrar nog ändå en fullblodad Koenigsegg tills vidare.

Esse non videri.




Königseggs vapenmärke


~


om SAAB skrev jag anspråkslöst nostalgiskt här tidigare. Mer intressant är naturligtvis Wittelsbacharna men jag har ej tidigare berört det, men det går ju köra in den indirekt i min Landos anspråkslösa historia, samt, S.A.S. Dux et Princeps S.D.M. Lando.

Helenes dödsort, Landau, är ack kuriost på det mobila vis att den staden ju i en förlängning givit namn till landåsarna.

se mina:
Limousine Lando
Landålettdroskan sätter sina spår - Lando i SAOB

Media Wittelsbach: SvD, int.

Andra om: , , , , , , , , , , , , ,

~~~Från Arkivet~~~

080618 - Kahwa. En diamante om både kaffe som vin.

~

1 commento:

Beelzebjörn ha detto...

Håller med helt och hållet om den fullblodade Koenigseggen, även om jag sannolikt inte skulle leva länge som innehavare av en sådan (men troligen dö rätt lycklig) ^^

Gillade deras miljövänliga superbil förresten - kikade in på deras hemsida och noterade att det alltså inte bara GÅR att skapa en superbil som går på miljöbränslen, utan att den också sopar mattan med det mesta.

Flower power!