lunedì 10 novembre 2008

USA:s första mulattpresident – the blended USA

~SvD

Kvalitetsredaktören i Svenska Dagbladet förklarar varför man benämner Barack Obama som ‘svart’, med anledning utav att någon mejlat in och undrat, då han ju uppenbarligen har en svart och en vit föräldrer, och att man ju då likväl kunde kalla honom ‘vit’, eller ‘färgad’.

Huvudskälet till att vi kallar Obama svart är journalistiskt.

Det var ju för tur det, ty vetenskapligt slutade de flesta rasbeteckna individer någon gång efter första halvan av föregående sekel, men om man ändå äskar hålla den rasbiologiska fanan högt och segregera in folk i olika rasassocierande beteckningar så bör man ju göra det med någonslags korrekthet.

Är man av en del svart, och en del vit, så blir man mulatt, man blir inte per automatik svart.

Det är även betecknande för pöblen, förlåt, publicisterna, att vissa fortfarande mentalt lever under Jim Crows lagar som var gällande i delar av USA emellan 1876-1965, där man saluförde att man separerade men likvärdställde, och man var i implementeringen av dessa separationslagar långt strängare än både Nazityskland och ApartheidSydafrika, ty inte en enda droppe svart blod fick finnas i en viting om han skulle få benämnas så. Obama är ju halvt halvt så det är klart han är svart, något annat verkar va en omöjlighet.

SvD:s kvalitetsredaktör verkar dock ta stolthet i att man inte kallar svarta för negrer längre, vilket t.ex. Martin Luther King gjorde, nej det är bra, neger betyder ju ändå bara svart

jaja, jag bara skojar, det är klart man får kalla sig precis vad man vill,

men folk kan ju missuppfatta med, så här sa, skriver, t.ex. Barack Obama i hans uppmärksammade rastal, där han för enda gången tar upp sin egen ‘rastillhörighet’:

I am the son of a black man from Kenya and a white woman from Kansas.

Jag vet inte hur man kan missuppfatta detta, samt missuppfatta hela hans utproklamerade unifierande politik och istället vara helt fast i sina egna fastställda tankegångar, i biologin, likt en kraxande kråka.

Men vad vet jag, jag är bara en människa.



















~

+ Den rasistiska pöblen‘Nigger’Heid apart VIII - die kleur van mens

Notera att jag tar hänsyn till Dagens Nyheters visade policy och självcensurerar mig varvid jag ej länkar till dem i detta spörsmål, ty de blev förfärade när jag twinglylänkade till dem gällande ‘Den rasistiska pöblen’ (se där) och benämnde Obama som en människa, utan kulöraktig raspåklistring.

Man måste hålla den svensktraditionella rasbiologiska fanan högt, verkar de tycka, och censurerade nämnd länk – jag ber om ursäkt för min humbla humanism.

Jawohl

~

Inlägget har vidare blivit censurerat utav Dagbladet, VG, samt Sveriges Televisions Opinion.

Uppdatering: Twinglycensurerat av SvD tillikt, vilket mer än väl påvisar den instoffade samt hyckleriska agendan fullmatad med inskränkthet och instängdhet, okunskap samt simpel simplistisk journalistik utan kvalitetsbetänkning. Man kan tycka, samt jag hade, högre syn på tidningens policy, åtminstone gällande öppenhet, och då lägga ifrån sig sina egna inskränkta samt subjektiva inbillningar, därvid förförståelser om andras varanden.

Det visar även hur extremt illa det står till i Sverige där inte bara Statens Televisions så kallade opinionssida utan även de norska som de svenska tidningarna förtrycker en mer korrekt framförsel än deras egna hyckleriska framförhållning. Här finns det fog att inte endast benämna dem som hyckleriska och stupida, pöbliska och lakejiska, utan som rena rasister, tillikt.

Ett typexempel på det svenska svineriet.

Censurerad utav media

Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 commenti:

Hasse ha detto...

Min mamma är vit svensk och min far är från Eritrea, jag så mig själv som blandad alltså mulatt fram tills jag var runt 20. Jag är idag 29 år och ser mig själv som en ung svart man. Du kan ej gå in i denna diskussion eftersom du inte förstår utgångsläget till varför jag väljer att se mig som svart. Hade Obama suttit i fängelse eller varit knarkare så hade denna fråga inte upptagit din tid. Så med all respekt lägg ned

S.A.I. Steve Lando ha detto...

Hejsan

"Du kan ej gå in i denna diskussion eftersom du inte förstår utgångsläget till varför jag väljer att se mig som svart"

Jag går inte in i någon diskussion berörandes hur du väljer att se dig (för det vet jag inget om), däremot går jag in gällande hur Obama framför sin härkomst. Han säger det i klartext.

"Hade Obama suttit i fängelse eller varit knarkare så hade denna fråga inte upptagit din tid"

Det kan du inte gå in på, då du inte vet det.

Med all respekt, samt tack för input.

Anonimo ha detto...

Store forandringer?!

http://www.zeitgeistmovie.com/

A-K ha detto...

Hinner inte kommentera ordentligt nu, vill bara skriva att det är sanslöst vilken löjlig censurering tidningarna håller på med. Löjeväckande är ju bara förnamnet.

Silver ha detto...

När jag skriver den här kommentaren kommer jag från en poetisk värld som just nu går i en ödesmättad gråskala, där ord ofta fogas samman surrealistiskt för att uttrycka vart världen är på väg. Så kommer man hit, och med ens glöder det och lyser, så som det alltid gjort, i ett poetiskt landskap där strävan mot en bättre värld gör skribentens penna vassare än någonsin. Länkarna länkas samman i den mediebrusande, verkliga världen, en värld där var människa kan göra skillnad, en värld där du varje dag skriver och verkar. Ordens betydelse och laddning går aldrig någonsin obemärkt förbi; de vrids och vänds åt alla håll i det kritiska ljuset, och ibland dras även de språkhistoriska rötterna ur dem till beskådande.

Här är det vit och svart som behandlas. Som alltid väger ditt skrivande orden på våg i en världsuppfattning där det är självklart att aldrig per automatik sortera in någon individ i något fack, beroende på hudfärg, eller något annat heller för den delen.

Vit och svart, svart och vit, som sagt - och märk även ordet "människa". För vem minns inte skrivelsen "Jag är inte människa", där "är" ju var betonat om jag minns rätt, vilket satte begreppet människa i ett speciellt ljus. Även där handlade det om individens frihet att identifiera sig själv, utan några påhäftade etiketter.

Ditt skrivande är alltid en energikälla, ett landskap där man kan andas fritt, speciellt när färgen av att vara människa bränner mer än vanligt på själens hud.
Och detta med länkcensuren är mer än mystiskt!