martedì 27 maggio 2008

Mont Athos - Όρος Άθως – Sveriges paternalistiska försök

~
Med anledning utav att fyra moldaviska kvinnor råkade landsätta sig på halvön Mont Athos i dagarna så finns anledning att både titta på denna statsbildning, samt hur Sveriges förhållande till denna sett ut, under Sveriges förutvarande utrikesminister Lena Hjelm-Wallén, men inte nu, tack o lov. Tider när Sverige utgjorde det största hotet mot munkrepublikens grundvalar.

Mont Athos är en autonom självständig entitet under jurisdikationen av den ortodoxa kyrkan, detta är reglerat i Mont Athos konstitution, men det kan nog icke kallas stat eller nation - de är dock iallafall en teokrati men de som lever där har kommit dit frivilligt så det är en frivillig samman­slutning, någon nativitet existerar inte.

Ingen av kvinnligt kön, varken människa eller hus­djur, får beträda deras mark sedan kejsar Konstantin IX Monomachos anno 1060 utfärdade bannlysning för kvinnokönsbeträde - denna historiska och traditionsbundna munkplats fick dock häftiga angrepp från svenska ministrar under den felaktiga kristna kalenderns andra millennies slutskede.
~
Vissa ‘modernism/postmodernism’-teoretiker menar ju även att detta eller de senaste århundraden varit karaktäriserade av intoleransen och häri kan dessa finna ett bra exempel, i den svenska politiken och dess intoleranta fundamentalistiska övertro på sig själv och sin stereotypitet. De moldaviska kvinnorna bad dock om ursäkt för sina ovetandes överträdelser, och munkarna har förlåtit dem, hur det föreligger med den svenska ministern är ehur skrivet i stjärnorna. Att de moldaviska kvinnorna dessvärre hamnade i fängsligt förvar är för att den demokratiska staten Grekland utövar förtryck, i detta fallet mot illegala invandrare, och bör inte beskyllas munkarnas pacifistiska samt förlåtande innerlighet.

Helt oförstående av att de faktiskt ägde marken och kan själva bestämma vilka de vill ha in på denna så anbesulade de svensk-finska ministrarna att alla EU-medborgare minsann hade rätt att beträdda all mark, och att man absolut icke fick utestänga ett av könen. Såvitt jag förstår så existerar det kvinnliga såsom manliga organisationer/föreningar som icke tar emot medlemmar från övriga kön även i Sverige. Som tur var så räckte den svenska statsmaktens armar icke ned till de hellasiska bergen och de frivilligt sammanslutna samt fredligt fundamentalistiska religiösa av de icke-expansionistiska sorten fick leva i fred såsom de fått göra under de senaste 1100 åren, formellt sedan 963 då första klostret grundades. Då även under muslimsktosmanskt styre och nu även efter de totalistexpansionistiska svenska statshoten. Vilka som är fundamentalister är här enkelt att se.

Jag håller givetvis inte med athosarna men jag anser nog att de får bestämma själva vilka de vill släppa in eller inte på deras mark och i deras religiösa samfund, som vi senare skall se så är de inte fullt så dogmatiska som ännu framställts och dessutom så skapar antagligen ministrarnas påtvingenskap, om det hade gått igenom, bara större intolerans, agg och, kanske inte i deras fall men annars, konflikt av olika slag, detta är egentligen enbart sekundärheter utan det viktiga är att religiös tolerans eller i andra termer, religionsfrihet, skall råda och därmed har de egen suveränitet, så länge de inte skadar någon, över sin mark och sitt samfund.

Sveriges utrikesminister Lena Hjelm-Wallén till­sammans med den finska motsvarigheten Tarja Halonen fick ehuru “spott och spe” i Grekland. Hellas fick ett löfte 1981 när landet inträde som medlem, att EU icke skulle lägga sig i att barn, d.v.s. pojkar under 17 år utan målsman, kvinnor och skägglösa, d.v.s. homosexuella, inte fick tillträde till ön. Att inte tolerera det, är smått intolerant.

Munkarna är nu av antalet komna 4000 och har åter­hämtat sig från 1960-talets siffror då enbart 1100 munkar levde där, befolkningstoppen inträffade redan år 1050 då hela 7000 individer utövade sitt, eller delar av sitt, liv här. De är 20 kloster till antalet, även en del mindre sammanslutningar finns, och de får sända två representanter vardera till den athosiska regeringen där ordförandeskapet cirkulerar och sammanträdena äger rum i ‘världens minsta huvudstad’ Karies.

Det nämndes innan att köns­lagarna även gällde djur, även om det icke är inskrivet i konstitutionen, vilket innebär att när en katta råkar komma in på området så avvisas denna med nästa båt eller buss - traditioner är dock till för att brytas även enligt dessa då kvinnor fått komma in två gånger under historien för att skyddas, under befrielsekriget 1821 och under inbördeskrigets 1940-tal - antitradition­alismen, flexibiliteten m.m. kan alltså förekomma i de stängdaste av de stängda kulturerna, som ses koncentrerat i dess senare historia vilket vid höglyftig konklusion kan ge att ‘postmodernismen’ även gäller här.

De har alltså någorlunda demokrati och tillåter avvikelser från traditionen i särfall. De använder fortfarande den julianska kalendern vilken ligger 13 dagar efter den vi normalt använder, de tittar även på den byzantiska klockan. T.o.m. viss religionstolerans existerar då en kalvinistisk präst från Holland flyttat hit för att leva på brödkanter och oliver.

En trevlig kuriositet, frivilligt upprätthållen, essentiell för de troende. Så låt munkarna va.

~









Taggar: , , , , , , , , , , ,

1 commento:

A-K ha detto...

Självklart bör de få vara, de utgör ingen fara och inget hot. Det är bara trams att försöka likrikta allt och alla i jämlikhetens namn. Intressant läsning.