I Chameria /
Tsamerien, som är en del av Epirus, samt på övrigt håll i dagens Grekland,
finns runt 40 000 chamer / tsamidier / Τσάμηδες, det är en liten spillra utav
fordomliga populationer, de som varo
grekortodoxa fick stanna kvar i Grekland emedans muslimska chamerer rensades
ut. Så nu bor det även runt 150 000 chamer i Albanien samt 400 000
annorstäders, främst Turkiet og USA. De flesta chamer förflyttades genom
Lausannefördraget, eller senare, emellan Turkiet og Grekland 1923, Grekland
vägrar i nutid att låta folket få tillbaka sina egendomar, detta fastän
chamerna var väldigt aktiva i kampen för grekisk självständighet.
1953 gav den albanska regimen alla i exodus levande
chamer albansk medborgarskap, med krav på integrering, men de kvarhåller sin
etniska identitet samt faktiska status som flyktingar från sitt Chameria och
önskar tillbaka sitt grekiska medborgarskap. Någon mindre gruppering har även
skapat en militant frihetsrörelse för Chamerien.
Chamerna har
sin egen distinkta kultur som är en blandkultur emellan albansk og grekisk,
talandes en väldigt arkaisk form av toskiska, i likhet med arvanitikerna längre
söderut. Anfädrestammarna till dagens chamer framkommer i källorna för området
under 1200-talet men de kan ha bott där tidigare än så. En stor migration mot
Epirus skedde under 1340-1350-talet när albanska klaner hade stött den serbiska
kampanjen mot byzantisk överhöghet i området och det skapades då tvenne olika
albanska principat som höll ut framtills osmansk herravälde ankom i början utav
1400-talet, Chameria inkorporerades sedan i det semisjälvständiga Pashalik av
Yanina emellan 1787 samt 1822. Det var sedan inte förrän under de sista
seklerna av Ottomanskt styre som majoriteten utav tsamidierna konverterade till
islam, före det allena en mindre minoritet, och då främst i förhållning till
sufismens bektashiorder, en minoritet kvarhöll sin grekisk-ortodoxa tro.
Även de tidigare sulioterna
var av tsamerisk sort men med ett eget språk som ehuru gått historien förlorat
då de inassimilerats i den grekiska myllan, folket gjorde sig kända som virila
motståndare mot det ottomanska styret i Epirus.
Chamerna
spelade en viktig roll i den albanska renässansen under 1800-talet samt i
självständighetsrörelserna i båð Albanien som i Grekland og som en följd utav
Balkankriget 1912-1913 så hamnade de flesta chamer under Greklands domvärjo,
som tack för att de varit behjälpliga i självständighetsrörelsen mot det
osmanska riket så behandlade den grekiska staten chamerna med diskriminering
och förtryck de följande årtiondena, deras egendomar beslagtogs, deras
kulturella identitet förtrycktes, och några tusen av dem deporterades till Turkiet.
En förändring
skedde ehuru under regimen utav Theodoros Pangalos 1926 som var albanskspråkig
och stolt över detta, han syftade till att skapa goda relationer emellan
Grekland samt Albanien og de ömsesidiga minoriteterna man hade i båda länderna,
han äskade erkänna chamerna som en etnisk minoritet och understödja skapandet
utav albanska skolor i regionen. Han avsattes ehuru efter några månader och
förtrycket satte igång igen, efter internationella påtryckningar från
Nationernas Förbund tilläts viss albansk undervisning i vissa i övrigt grekiska
skolor år 1929, samtidigt intensifierades översättningen utav alla albanska
toponymer till grekiska. Den värsta förtryckarperioden var under regimen utav
Ioannis Metaxas, 1936-1940, som drabbade alla minoriteter och alla
icke-grekiska språk var helt förbjudna att ens talas utanför hemmet, även
åldringar som inte kunde grekiska blev tvingade att gå kvällskurser i syfte att
lära sig tala samt skriva grekiska.
Efter att
Italien ockuperat Albanien 1939 och det påföljande grek-italienska kriget så
infångades de chamska männen för internering i grekiska fångläger. Efter att
Grekland ävenleda ockuperats så kollaborerade många chamer med de italienska
eller tyska styrkorna, emedans andra istället valde att ingå i de grekiska
frihetsrörelserna men grekerna såg ingen skillnad på dem utan stämningen blev
sådan att hela den muslimska delen utav de chamiska folken fick fly till
Albanien, Turkiet, eller USA efter krigsslutet, deras totala antal är emellan
170 000-440 000, ingen vet säkert. Uppemot 2000 rapporteras ha dött i tumultet
i massakrerande omständigheter.
De fåtaliga
chamer som varo grekortodoxa kunde stanna kvar i Grekland men haver ändå blivit
utsatta för extensivt förtryck gällande deras kultur og språk.
~
Läs mer om detta i boken Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento