Från 1879 och
fem år framåt så fanns det en självständig pomakisk stat innan bulgarerna
erövrade denna och med anledning utav balkankrigen samt det första Europakriget
under 1900-talet, så har deras nutida bosättningsområde uppdelats på trenne
länder. Det var bland annat en svensk professor som i kraft av domare i den
internationella skiljedomstolen i Haag som fastslog delningen og
gränsdragningen av ‘Pomakien’, detta har fått som följd att ett berg på den
bulgariska sidan har namnet ‘Professor Undén’ efter hans, enligt bulgarerna,
människovärdiga dom. En stor bronsplatta med de bulgariska samt svenska
riksvapnen pryder en bergsvägg tillsammans med en hyllningstext. Pomakerna bor
således i ett gränsområde emellan Hellas og Bulgarien såväl som naturligt på
den turkiska sidan av Thrakien. På den bulgariska sidan bor cirka 180 000
enligt vissa beräkningar och de har all chans att bevara sin kultur, då de bor
i ett slaviskt område og ej i ett turkiskt - hade de bott i ett turkisktalande
område hade riskerna varit stora att de skola övergiva sitt hävdansvunna mål
för det tungomål som de, i andra hänseenden, kulturellt närstående
turkbulgarerna talar. Men å andra sidan så kommer det språkliga trycket att bli
mycket stort i ett framtida potentiellt samhälle där sekularismen blivit ett
kännemärke och därmed så förloras den muslimska identiteten för pomakerna,
hvilket gör att de kan assimileras in i den övriga slaviska befolkningen.
Bulgarerna har länge försökt bulgarisera pomakerna och 1937 bildade man
organisationen Rodina, ‘Moderlandet’, vars främsta syfte var att främja
en bulgarisk etnisk identitet hos pomakerna. Bulgariskan skulle användas i
moskéernas bönestunder och Koranen översattes till bulgariska, man ville få
pomakerna att sluta använda sina traditionella klädedräkter, förbjuda
omskärelse og 1942 påbörjades en kampanj för att bulgarisera namnen, hvilket
inom tvänne år lyckades till tvåtredjedelar. Man stödde även pomakernas högre
utbildning samt ville på det sättet skapa en bulgarisk muslimsk elit. Efter
krigets slut upplöstes Rodina med hänvisning till dess nationalistiska karaktär
och de muslimska namnen återinfördes. Den nya kommunistiska regimen ville
utradera alla etniska minoriteter och påbörjade sitt omflyttningsprogram,
kallat izselvane, hvarvid pomakerna skulle flyttas, hvilket skedde
stegvis. Efter ett tag trappade man upp utraderingspolitiken, även benämnt
assimileringspolicyn, och nu arbetade man utefter att stärka det ‘nationella
medvetandet’, varvid alla bulgariska muslimer blevo tvingade att byta sina namn
till slaviskkristna sådana. Lydde de inte, d.v.s. inlämnade sina
identitetshandlingar för skaffandet utav nya, blev de statslösa och kunde
heller ej få någon lön eller pension från den socialistiska staten, då de ej
hade några giltiga bulgariska identitetshandlingar. Integrationspolitiken ledde
till väpnade motsättningar där hundratals pomaker fick sätta livet till,
emedans andra deporterades. 1989 igångsattes ytterligare en
bulgariseringskampanj, hvilket ledde till att tusentals pomaker lämnade landet.
Totalt har de blivit tvingade att ändra sina namn åtta gånger under
nittonhundratalet. Socialismens kollaps ledde sedemera till denna politiks
upphörande, men vid den senaste folkräkningen kunde de endast definiera sig som
antingen turkar eller bulgarer, alternativt som övrig befolkning, varvid en hel
del sade sig vara turkar med turkiska som modersmål, även om de flesta ej ens
fattar tungan.
~
Axat från boken Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento