Av dagens
semitiska språk i Etiopien og Eritrea märks təgrəññiska / tigriñska, som behaver omkring 4 miljoner talare men
som ej kommo i skrift förrän under 1800-talet, till detta etiopisk-eritreiska
språk skall läggas tigréiskan som talas främst i Eritrea och som är det
nordligaste av de etioperitreanska semitiska språken talandes av en halv miljon
talare samt skrives genom mansamålet. Amhariskan är det andra
största semitiska språket med hela 15 miljoner talare och innehar officiell
status i Etiopien. Språket havandes sin härkomst från de nordcentrala bergsområdena
i Etiopien, men äro numera vida spritt land og rige rundt. Inte ovanligt så är
det huvudstadstungomålet som är prestigevarianten. Språket hamnade i skrift
redan under 1300-talet samt finnes numera inom alla tänkbara domäner, till viss
del används fornetiopiskan som inspirationskälla när nya ord skall in i
språket, men i övrigt så har en hel del inlån kommit från näraliggande och
underliggande språk, ehuru även ifrån ett överliggande om man ser de italienska
inlånen som sådana. Argobbiskan är ett till amhariskan närstående språk,
men för närstående för att vara livsdugligt genom den hårda statsunderstödda
konkurrens som amhariskan bistår med. Harariskan / Adarəñña är ett annat tungomål som är hemmahörande i
det afrikanska området och det talas av folket som bor innanför stadsmurarna i
staden Harar i östra Etiopien. Det urbana området utanför stadsmurarna bebos
främst av amharisktalande människor, emedans de agrara områdena runt omkring
istället haver flera oromotalande folk boendes hos sig. Innan bodde ungefär 30
000 individer innanför murarna, men efter revolutionen 1974 så förstördes
mycket av hararernas livsföringsmöjligheter och många har emigrerat till andra
delar av Etiopien, främst huvudstaden, så nu beräknas endast 8000
hararisktalande hararer bo i Harari, emedans amharisktalande flockats i staden.
Det finns ehuru många diasporagrupper runt om i Etiopien och världen, den i
Addis Abeba beräknas bestå utav 20 000 individer. Även i byn Koromni i
Bissidimoregionen så talas det av kvinnorna harari, emedans männen talar oromo,
huru det hava blivit så här vete man ej, men tre olika möjligheter brukas
nämnas. Att det är en kvarleva från ett förutvarande större harariskt
språkområde, att det är ett resultat av handelsrelationer eller att det är ett
fenomen som kvarblivit från en militär kolonisering av Harars emirer. Ordet
‘harar’ används endast i skrift av moders- og fadersmålstalare, emedans de i
dagligt tal istället kallar sitt språk för ge:y sina:n ‘stadens språk’.
Språkets naturliga område består ju numera utav en språkö, men före 1500-talet
då en oromoinvasion toges vid, så kan det hava funnits ett sammanhängande
semitiskttalande område. Harariskan känner man i formerna tu, gammalharari
samt modern harari, båda formerna har emottagit stora inlån från
arabiskan, fast det oromoiska inflytandet är også i stor grad förestående i den
senare formen.
Andra etiopiska
tungomål äro de silteiska språken inom de östguragiska målen,
hvilka främst består utav silteiska, inneqoriska / azarnatiska, de wolaniska språken och det mer distinkta zwayiska. De
yttre sydetiopiska tungomålen talas i ett område syd samt väst om
huvudstaden, gafatiskan har ehuru relativt nyligen slutats talats helt,
de gunnän-guragiska språken har härmed förlorat sin kusin. De yttre
sydetiopiska tungomålen består utav ett flertal olika språk som kan indelas i
olika subgrupperingar, där nordguragiskan är den mest arkaiska, och alla
äro omringade av kushitiska språk som härmed haft möjlighet, och således även
så gjort, att lämna ett stort inflytande på de aktuella språken.
~
Axat från boken Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento