martedì 15 novembre 2011

Monotont tänkande

~
tidigare kunde även enkla ord som mig stavas på olika vis i till og med samma bok, till exempel mig, migh, mik, mic, mich samt mech men medels Wasas bibel ändrades detta till migh.













~

monotontänkandet luckras ånyo upp. Läs mer om detta i språkkulturboken Europas tungomål.

+ FängelselivDet pöbel har svårt att förstå, Linguateoretica, Angående särskrivningar, Engelskans inflytande

Taggar: svenska, stavning, rättsstavningfelstavning, monoton, strukturalism, mig, kodifiering, Vasabibel, språk, språkfilosofi

2 commenti:

Nalle Puff ha detto...

Jag har kommit fram till att det är ganska så skönt att stava mej, sej, dej och dom.

Och det försöker jag numera tillämpa så ofta som möjligt, men det blir väldigt mycket de, dem, mig, dig och sig av gammal vana när jag äro i skrivarfarten.

Så, då när jag ska renskriva dravlet försöker jag ändra om hela skiten till mej, sej, del och dom men det slutar oftast i ett jädrans virvvarv av blandad kompost av dej, dig, mig, mej, sig, sej, dom, dem & dem.

Jag har även börjat använda & istället för och. & ser så mycket snyggare ut än ett och, men samma där det blir ett virvarv av både & och.

Jag har även börjat använda mig av "ju" så mycket som det bara möjligtvis bara gå i och med att "ju" anses vara talspråk.

Fast vid "medans" där går en stark gräns för mig.

Så jag antar att jag inte passat i Vasa-bibeln men det är skitsamma för jag gillar ju Dacke bättre än de där Vasas.

Hursomhelst ser man en text skriven av mig där det står dom osv så kan man vara säker på att det är en text skriven efter typ 2009.

I övrigt är också ordet "typ" jag verkligen börjat älska att använda, oxå är oxå rätt så tjusigt faktiskt men jag använder det inte riktigt i den grad jag hade önskat jag skulle.

Anonimo ha detto...

På Åland, var det för ca 10 år sedan två (kvinnliga) kulturjournalister och de hade bestämt sig i en radio-kulturkvart att häva ur sig sin avsky för folk som skriver böcker och trycker upp och ger ut på eget förlag. "Vem som helst kommer kan ju nu komma ut med en bok". Det sagt i en ton av EN KATT BLAND HERMELINERNA!
Den blev inte recenserad i någon av de bägge ålandstidningarna.
Boken var Dagen med mig, tryckt i Tallin.