lunedì 23 settembre 2013

Begrav mig stående - Isabel Fonesca - recension



Bury Me Standing - The Gypsies and their Journey, 1995
Begrav mig stående - Zigenarna och deras resa, 1998
~
Kròpoma pe-burrende.
Sa-muro trajo, beshlem be chengende

Begrav mig stående
ity hela mitt liv, har jag stått på knä

Det är en beundrandsvärd socioantropologisk etnologisk studie samt fängslande oförskönande realistisk skildring et narration Isabel Fonesca gör i boken Begrav mig stående. Zigenarna och deras resa där man får en unik inblick i zigenarnas intressanta liv, leverne, förhållande, og kultur, samt enskilda individers tankar et levnad.

O lungo drom

Fonesca levde i perioder under fyra år tillsammans med olika zigenare i det forna Östeuropa, främst Rumänien, Albanien, Slovakien et Bulgarien, og kommer på detta vis nära deras vardag, får dela den, samt se deras syn på livet, på samhället utanför, på arbetet, på giftermål, familj, könsfördelning, barnbrudar, kroppen, integritet, religion, om zigenskap, om sin egen historia, og den okunskap vissa har kring den, bibehållet i en analfabetisk talande tyst kultur, belevat i ett nomadiskt sinnelag. Om förtrycket, i historien som nu.

Den misär, men även den levnadsglada rikedom, de leva i.



















~

I min egen bok Europas tungomål går jag igenom de romska befolkningarna i hela Europa.


Nessun commento: