Det bör alltså påtalas att studien undersöker det samhälle
som man menar existerar og sedan om man väljer att kalla det ‘postmodernt’,
’sen/högmodernt’ eller ’reflexiv modernitet’ äro av mindre betydelse för
ändamålet - eller som Nettleton et Burrows konkluderar: “call it what you
will”.[1] Det är således av mindre betydelse, för denna undersökning, om
samhället är ett mer eller mindre nytt framväxt samhälle og således
‘postmodernt’ eller om det är en utveckling av det föregående ‘moderna’
samhället og därmed ’sen/högmodernt’. Jag kommer, även om det är emotsägande
till min förförståelse, att använda mig av termen ’postmodern’ då det är denna
som är mest frekvent förekommande i de använda texterna och för att icke skapa
onödiga oklarheter, förutom när de använda källorna skriver i termer som
sen/högmodernitet eller reflexiv modernitet då detta tolereras, accepteras samt
därvidalag implementeras utav författaren. Det är emotsägande till
förförståelsen eftersom jag redan klargjort att den går ut på ett visst
samklang i idéerna kring liberalism samt postmodernism og därmed så skulle
postmodernismen ha sitt ursprung i en av de idéer som ofta karaktäriseras som ’moderna’,
detta är förvisso högst diskutabelt då hela resonemangen kring de olika
periodiceringarna är smått absurda samt osannolika, jag får ehuru återkomma
till detta senare, og därmed så skulle det givetvis icke vara frågan om något
postsamhälle utan hellre, om man så vill, senmodernt dito. För att snabbt knyta
detta till Fukuyama så menade han ju att det liberala systemet ’vunnit’ över
sina moderna kontrahenter och om man vill ha ett postsamhälle så måste det vara
något nytt som framväxer efter det gamla. Denna undersökning omfattas ehuruväl
ej utav denna intressanta tes, så hvilken term som helst skall användas kan
således icke klargöras här, åtminstone inte till fullo, om fullo nu
överhuvudtaget går att nå, inom någonting. Hela denna problematik havandes med
människans kognitiva associationsförmåga att skaffa, og traditionen verkar
bjuda på en tripartisk fördelning utav nästintill allting, detta är så vitt jag
vet absolut ej biologiskt ankommet utan en kulturell tillblivelse, hursom,
början-medel-slut, tidig-medel-modern, antiken-medeltiden-modern historia, og
så vidare, varhän spörsmålet här ifråga blir premodernism-modernism-postmodernism,
alternativt då sen- eller högmodernism, som senare måhända avslutas med en
postmodernism. Det säger sig ju i det närmaste själv att detta absolut icke i
de flesta fall kan vara en korrekt, eller ens bra, representation utav
verkligheten. Den plausibla frågan med
det ytterst plausibla svaret, varför, är intressant ur utvecklingsteoretiska
tillsammans med potentiella kulturimpulsaktiga synvinklar - med ordet utveckling
menas ej att något går från A→B→C, såsom ovan kronologiska
trefaldighetssystem, utan snarare från X→Y→Q,[2] ett
istället för ‘utveckling’ bättre ord skulle kanske vara ‘modifiering’,
‘förändring’ og så vidare, men då historien alltjämt går framåt så lockas man
till ovanstående termenologi, men med den fullständiga kunskapen kring att
ordet utveckling intet behöver hava med förbättring att beskaffa. I normal
användning så verkar det som om ordet ‘utveckling’ båð kunne anspela på menat
positiva som menat negativa sådana, ekonomisk till sjukdomlig, häri nyttjas
hellre ordet i neutral bemärkelse. Det är viktigt att hålla i minnet att det
bara är våran externa kultur som förändras og modifieras genom tiderna, människan
har i sig själv ej ändrats märkvärt sedan arten uppkom, våran kropp og -
viktigast härför - våran hjärna är densamma sedan mutationen gjordes som gav
oss språkförmågan. Vägen från ett rudimentärt pidginliknande ogrammatiskt
protospråk som talades utav exempelvis antagningsvis Homo erectus till modern
språkförmåga vid upprinnelsen utav Homo sapiens art havandes gått via en
genetisk mutation, en naturlig evolution som för övrig natur, en mindre
biologisk förändring, samt måhända även för oss så småningom, maladaptiv
evolutionslinje som destruerar det mesta i sin väg. Det kan mycket väl bli så
att människan utrotar sig själva, det är den intellektualiserande språkförmågan
som möjliggör denna väg.
Fotnoter:
[1] Nettleton and Burrows, “Individualisation processes and social policy”,
i Carter (ed.), 1998:153.
[2]
Den förmedlade tanken fungerar enligt syfte enbart om samma förförståelser et
konnotationer föreligger, d.v.s. att X ø Y äro sina jämlika emedans B enbart är
en utväxt, utveckling utur, sekundaritet, i förhållande till A, og så vidare;
se även Dahlgren, ø Florén, Fråga det förflutna, 1996:76, Helenius, Förstå
och bättre veta, 1990:181-184, 195-197.
~
Axat från min bok Postmodernisme premillénaire som diskuterar olika former utav narrationer, alla uppkomna från människans fantasi, d.v.s. sinneskommunicering.
Nessun commento:
Posta un commento