martedì 2 ottobre 2012

Kelternas religion - Europas tungomål CLXXIV



Det är inte särledes mycket känt kring kelternas religion, eftersom det, enligt druiderna, var förbjudet att skriva ned denna och den dog som en följd då ut med dem. De sista druiderna försvann från Éire så sent som under senmedeltiden och det är tragiskt att ingen bröt skrivtabut, så att vi fått en större kännedom om den keltiska religionen/erna. Man vet ehuru att de varo väldigt skrockfulla och att de trodde att allting, från levande till döda ting, hade ett andeväsen. Hela gudssystemet byggde på triadiska grunder i likhet med många andra indoeuropeiska religioner. Man hade dock en hel hög med gudar/innor och över 400 namn finns bevarade till eftervärlden, många av dessa, ¾, har enbart påfunnits en enda gång hvilket kan tyda på att man hade lokala gudomligheter som hedrades ungefär som det är rådande i dagens og dåtidens hinduiska Indien. Många keltiska gudanamn lever fortfarande kvar genom nutida ortsnamn, exempelvis guden Find i Vindobona / Wien, Finds ursprungliga namn var antagligen *Vindos samt betyder ‘vit’ og gudomen verkar ha klara likheter med den germanska *Wōðanaz.

Kelterna trodde som många andra att när naturen gick emot dem, till exempel genom missväxt eller sjukdomar, så berodde det på gudarnas vrede och detta kunde man lösa genom att ge liv för liv, d.v.s. offra. Oftast så använde man sig av kriminella för dessa handlingar men om ej sådana fanns tillbuds så togo man till oskyldiga människor; man använde sig också av djuroffer i stor omfattning. Det står nog ganska klart att man i åtminstone någon grad offrade människor, även om vissa inte velat erkänna detta, och flertalet av berättelserna från de ‘civiliserade hellenerna/romarna’ är säkerligen sanningsenliga emedans många andra är falska eller åtminstone överdrivna. Blodet verkar ha varit centralt, Siculus menar att irländarna åt sina fiender, Plinius menar att det för britterna var en religiös handling att dräpa en människa och därtill nyttigt att äta av köttet, Pausanius menade att galaterna ifrån sina barn togo kött og blod för förtäring, Solinus skildrar den irländska traditionen att ifrån ihjälslagna fiender använda blod för lögning av ansikte samt drickning - det säges även att irländare på sina håll ända in på 1500-talet drucko blod från avdagade släktingar. Hur mycket som egentligen är sant av allt är i allt en helt annan fråga, själva blodsmysticismen är ehuru inget ovanligt runtomkring på jorda.

Druiderna, dessa sägenomspunna präster, brukar man anföra som bevis för att de indoeuropeiska folkens religion var gemensam, då man kan finna stora likheter med indiernas brahminer. Att de hade stor makt i de dåtida samhällena kan visas genom att helleniska filosofer såg dem som sina naturfilosofiska kollegor även om det antagligen är att grovt överskatta druidernas kunskap. Romarna, under Claudius, däremot gjorde väldigt drastiska åtgärder, hvilket får anses då de vanligtvis varo för religionsfrihet, då de förbjöd druidisk verksamhet då de sågo dem som upprorsmakare. Detta kan hava varit berättigat utifrån romersk synvinkel då druiderna ej enbart hade religiös makt utan var befriade från kroppsarbete och skatter i det keltiska samhället, de fingo även agera som lärare, läkare og domare i spörsmål - de hade således stor politisk samt annan makt i de keltiska samhällena. De var organiserade såtillvida att de möttes årligen i Carnuterskogen i mitten av Gallien, enligt Cæsar, och utsåg en ledare - en druidisk påve. Druiderna menade i likhet med påven att de stodo över den världsliga makten og därmed kungarna, såvida de inte själva bevästade båda positionerna såtillvida. Antagligen så betraktade de sig själva som inkarnerade gudar och kallade sig själva för ‘universums skapare’. Romarna förbjödo dessa totalistiska småpåvar men fortsatte att tillåta själva religionen i sann tolerant anda.

En annan keltisk företeelse var att man ansåg att själen satt i huvudet på människor och därför så växte det fram en kult och en hel kultur kring skallar. Man ansågo att om man hade en skalle så ägde man den förutvarande ägarens själ, hvilket givetvis innebar makt. Efter keltiska slag kunde man därför se en mängd huvudlösa kroppar. Sammanfoga denna bilden med blodsmysticismen og fantasin kan gå igång. Att man hade denna föreställning finns det självklara bevis för i de arkeologiska, arkitekturiska, konstliga samt litterära lämningarna. Skallarna finnes ej enbart hos krigarna och vid religiösa platser, utan de påfunnes även vid farmar som eljes ej hava någon ceremoniell betydelse. Arkitektonisk-konstnärliga spår finnes fortfarande kvar på de brittanska öarna i form av kyrkor från 1000-1100-talen där portarna har skallar som väktare, par example. Hur antika författare kunde se dessa som ädla vildar är svårt att förstå, men desto lättare är det att anamma deras syn om kelterna som ociviliserade barbarer - i detta avseende og ur deras synvinkel - men det går även att vända på det hela och mena att det måtte varit hellenerna som var de riktigt okunniga, då de inte visste vad kroppen hade hjärnan till, emedan kelterna menade att individens ethos var beläget där. Så sant som det varo trott.












~

Axat, og moddat, från boken Europas tungomål.


~~~Ett år sedan~~~


~

Nessun commento: