venerdì 5 settembre 2008

Lönsamt statsjobb

~
In 2003, the weekly newspaper Angolese Samanario published a list of the wealthies people in Angola. Twelve of the top 20 were government officials; five were former goverment officials

~

statlig karriär
frottera, andras misär

ja, varför inte

~


LaFraniere, S. “As Angola Rebuilds, Most Find Their Poverty Persists”, The New York Times, October 14, 2007, p. N 4, se även gällande valet nu DN, DN, Sydsvenskan, SvD, SvD, Politiken, De Telegraaf, bloggat LasseB

Läs även andra om , , , , ,

3 commenti:

Anonimo ha detto...

innerstadskärnan består av plåtskjul och hela staden ser ut som en stor soptipp. men presidenten är rik, kul för honom!! enorm spädbarnsdödlighet, urusel infrastruktur och hög brottslighet i ett av afrikas rikaste länder. hoppas de har mutat oppositionen tillräckligt inför det här valet så att folket åtminstone slipper ett nytt inbördeskrig.

Anonimo ha detto...

Hej,
Jag jobbade i Angola för FN 1996-98 och var inbjuden till President Dos Santos palats 5-6 gånger på middag under dessa år. Det är intressant att notera att hela palatset var inrett med IKEA möbler. Möblemanget var ju betalt av svenska skattebetalare och jag kände mig som delägare av möblemanget vilket jag försynt framförde till sjukvårdsministern (en elegant dam )som var min bordsdam. Hon skrattade och höll med mig men sade att jag förmodligen hade råd med det!
Senare på natten bjöd hon på nattklubb, ett skabröst tillhåll.Hon betalade förmodligen med SIDA pengar. Hela huvudstaden Luanda visste mycket väl vad SIDA pengar var för något!

S.A.I. Steve Lando ha detto...

tack för din inblick.

Lite komiskt att de fyllde sitt presidentpalats med IKEA-möbler, det tyder ju på viss återhållsamhet iaf:)