Chamerna /
tsamidierna / Τσάμηδες som jag även skrev om under stycket för
Albanien finnes till viss förminskad del även kvar i Grekland där det
fortfarande finns omkring 40 000 chamer kvar, de som var grekortodoxa fick
stanna kvar i landet emedans muslimerna folkrensades ut. De bodde
ursprunglingen i kustregionen Epirus i nordvästra Grekland, även benämnd Chameria.
Chamerna har sin egen distinkta kultur som är en blandkultur emellan albansk og
grekisk, talandes en väldigt arkaisk form av toskiska, i likhet med
arvanitikerna längre söderut, ehuru ovan genomgångna. Anfädrestammarna till
dagens chamer framkommer i källorna för området under 1200-talet men de kan ha
bott där tidigare än så. En stor migration mot Epirus skedde under
1340-1350-talet när albanska klaner hade stött den serbiska kampanjen mot
byzantisk överhöghet i området och det skapades då tvenne olika albanska
principat som höll ut framtills osmansk herravälde ankom i början utav
1400-talet, Chameria inkorporerades sedan i det semisjälvständiga Pashalik av
Yanina emellan 1787 samt 1822. Det var sedan inte förrän under de sista
seklerna av Ottomanskt styre som majoriteten utav tsamidierna konverterade till
islam, före det allena en mindre minoritet, och då främst i förhållning till
sufismens bektashiorder, en minoritet kvarhöll sin grekisk-ortodoxa tro.
Chamerna spelade en viktig roll i den albanska renässansen under 1800-talet
samt i självständighetsrörelserna i både Albanien som i Grekland och som en
följd utav Balkankriget 1912-1913 så hamnade de flesta chamer under Greklands
domvärjo, som tack för att de varit behjälpliga i självständighetsrörelsen mot
det osmanska riket så behandlade den grekiska staten chamerna med
diskriminering och förtryck de följande årtiondena, deras egendomar beslagtogs,
deras kulturella identitet förtrycktes, och några tusen av dem deporterades
till Turkiet. En förändring skedde ehuru under regimen utav Theodoros Pangalos
1926 som var albanskspråkig och stolt över detta, han syftade till att skapa
goda relationer emellan Grekland samt Albanien og de ömsesidiga minoriteterna
man hade i båda länderna, han äskade erkänna chamerna som en etnisk minoritet
och understödja skapandet utav albanska skolor i regionen. Han avsattes ehuru
efter några månader och förtrycket satte igång igen, efter internationella
påtryckningar från Nationernas Förbund tilläts viss albansk undervisning i
vissa i övrigt grekiska skolor år 1929, samtidigt intensifierades
översättningen utav alla albanska toponymer till grekiska. Den värsta
förtryckarperioden var under regimen utav Ioannis Metaxas, 1936-1940, som
drabbade alla minoriteter och alla icke-grekiska språk var helt förbjudna att
ens talas utanför hemmet, även åldringar som inte kunde grekiska blev tvingade
att gå kvällskurser i syfte att lära sig tala samt skriva grekiska. Efter att
Italien ockuperat Albanien 1939 och det påföljande grek-italienska kriget så
infångades de chamska männen för internering i grekiska fångläger. Efter att
Grekland ävenleda ockuperats så kollaborerade många chamer med de italienska
eller tyska styrkorna, emedans andra istället valde att ingå i de grekiska
frihetsrörelserna men grekerna såg ingen skillnad på dem utan stämningen blev
sådan att hela den muslimska delen utav de chamiska folken fick fly till
Albanien, Turkiet, eller USA efter krigsslutet, deras totala antal är emellan
170 000-440 000. Uppemot 2000 rapporteras ha dött i tumultet i massakrerande
omständigheter. De chamer som var grekortodoxa kunde stanna kvar i Grekland men
haver ändå blivit utsatta för extensivt förtryck gällande deras kultur og
språk.
~
Axat från boken Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento