mercoledì 21 settembre 2011

Svenskar og bulgarer

~
För svenskarna räcker det med att tala modersmålet och engelska. Ingen annanstans i Europa, med undantag för i Bulgarien, är intresset för att lära sig ett andra främmande språk så lågt

~


svenska anglofiler
germanskförd simplism

inskränkt rektofili

~








+ Monolingua, Linguiku, La lenga, Språk

DN, SvD
Blogg Lotta Edholm
Taggar: , , , , , , ,

Citat: Leif Svensson / TT, “Svenskarna nöjda med två språk”, i Sydsvenskan 22 feb 2006 s. A13

~~~Tre år sedan~~~

- Jag älskar Dig

~

5 commenti:

Nalle Puff ha detto...

Du är ju verkligen i klimakteriet när det gäller Sverige och svenskarna men nu är det så att latrinska länder är det uppenbart att man inte ens har ett intresse för lära sig engelska utan där är det bara det egna latrinska språket som gäller.

Så hellre svenska och engelska en dryg, märkvärdig italienare, eller fransmanm i ett marknadsstånd som bara kan tala latrinska på sin egen dialekt.

tiabar.blogg.se ha detto...

jag kan tre språk nästan flytande. jag hade nog möjlighet att lära mig tre till... men det får räcka så.
Annars håller jag med Nalle puff...klimakteriet :)

S.A.I. Steve Lando ha detto...

http://krakspraket.wordpress.com/2011/09/22/det-enda-spraket/

länäa ha detto...

mhm... tänk om du skrivit på rikssvenska, då hade jag ju fattat vad du menade ifrån början.
haha.
nä jag skoja bara, mm det skulle vara roligt att skriva dialekt. fast det gör man väl... vänner imellan.

S.A.I. Steve Lando ha detto...

http://stevelando.blogspot.com/search/label/Hall%C3%A4nnska%20%2F%20Hall%C3%A4ndska%20%2F%20Skaunska%20%2F%20Sk%C3%A5nska