Ekologister anser oftast att människan ej behaver någon
exklusiv rätt att utnyttja andra livsformer, man är inte herre över dem, man
förespråkar egalitarism i biosfären.1) Människosläktet omfattas numera av sisådär
6 miljarder individer, men detta gör att vi ärom en ytterst liten minoritet på
jorden, homo sapiens upptar 0,01% utav jordens biomassa, hela 97,3% hör
till icke-animalisk biomassa emedans djurriket omfattar 2,7%,
varav insekterna står för över hälften2) - man kan alltså uttrycka det som om
den ekologiska fundamentalismen kämpar mot minoriteternas minoritet förespråkandes
majoritetens diktatur, pöblen tar över - eller är det kanske istället en
demokratisering av jordförhållandena som förespråkas? Biosfärsegalitarism har
diskuterats relativt ingående i media de senaste åren och lämnas således obemärkt
förutom den intressanta iaktagelsen att det just är människan som i så fall
bestämt att denna bioegalitarism råder og således så sätter ju de sig själva
över ‘naturens gång’ som i många fall följer Darwins realistiska, men inte så
egalitära, lagar - frågan kvarstår, hur har de tänkt att ändra detta så att
sann egalitarism råder, skall alla rovdjur, inklusive människan, stävjas? Den
såkallade veganismen, som ej böro
sammanblandas för mycket med ekologismen, har speciellt i denna aspekt
mycket att förklara, tycker dom att människan vet bättre och därmed kan sätta
sig över naturens naturliga ordning eller disordning. Bioegalitarism är
förövrigt inget nytt påfynd om någon nu illusionerade om det. Jainisterna, som
anser sitt ursprung ligga omkring 500 f.kr. alternativt. 750 f.kr., följer
strängt denna syn, d.v.s. ahimsa - ‘avsaknad av önskan att döda’ eller
icke-våld, i västerland välkänd via Gandhi,
detta är den främsta vrata som en jainist måste åta sig. Detta har fått
intressanta följder utanför bioegalitarismens diskurs om vi anbefallom oss att
ur weberianska synvinklar se, eller kan se, att jainisterna till följd utav sin
bioegalitarism samt icke-döds/vålds-princip äro vegetarianer men även ser
jordbruket som sysselsättning som ett brott mot ahimsa hvilket fått som följd
att deras etik bäst anses gå ihop med köpenskapens branscher, förutom vapenhandel og dyligt givetvis,
og många utövar også sådana yrken då de således enligt deras tycke tycker att
det är det fredligaste yrket och ser inte alls negativt på det som vissa andra
- istället för ett förklarande av konflikttillstånd gör man ett aktivt val
av icke-konflikt/våld/dödande.3) Ett
ännu äldre intressant exempel som dock icke är tillräckligt för att taga som
argument eller påvisning för någonting, eftersom det nedanstående inte ger
klarhet i utan bara diskussion om det som nedan står, men som ändock kan vara
intressant då språket kan lämna tydliga antydningar om vissa förhållanden, är
att protoindoeuropeiskans4) *ane- som betyder ‘att andas’ har i sin latinska
form blivit animus hvilket bland annat betyder ‘reason, mind, soul,
spirit, life’ samt ‘breath’ og vi havom fått termen ‘animal’ härifrån, i
grekiskan blev *ane- anemos betydandes ‘wind’ og återigen från *ane-
så havom vi en ‘[s]uffixed form *anətyo- in Celtic *anatya- in
Middle Welsh enett” hvilket betyder ‘soul’, allt som andas lever og har
en själ men också ‘reason’ samt ‘mind’ - detta kan enligt ordhistorien
inkludera både djur som vind men också antagligen människa, människan är ju
till vår vetskap ett djur og de visste ju att vi också levde samt i likhet med
de övriga djuren så andades vi, men om allt behar en själ, allt som andas, så
är det måhända ej helt eller riktigt bioegalitärt men ändock lite bredare. Alla som kan sin Homeros vet osså att i Odysséen
finnes bevis för att grekerna trodde att djur varo besjälade. Det till den afroasiatiska familjen tillhöriga
semitiskan i formen hebreiska har även samma ord för vind samt ande, hvilket
kan vara af intresse för den bibliskt intresserade, den israeliska andra skapelseberättelsen i
Genesis 2 så blåser även guden in luft i människan genom andningsorganet
hvilket gav liv, och det hvarde liv, og guden uppfattas således som livsanden, livets
andedräkt, även den senare islam menar på att både djur som människa haver livsande. En annan intressant term är den som
illustreras i Adams bok om östturkestanskans tokhariska,5) B-tokhariskans onolme
som både betyder ‘person’ og ‘creature’, on- kommer från
protoindoeuropeiskans an-, för det första är det intressant att
både person som varelse havo samma ord hvilket är någorlunda egalitärt enbart
det men ‘creature’ är intressant även utifrån en annan aspekt, ty detta engelska
ord betyder ju dels, ‘varelse, människa, djur, kreatur’ samt ‘skapelse’ - allt detta torde vara kopplingsbart
og sammansatt utav den första betydelsen d.v.s. ‘varelse’, og detta vidare till
andningen - att både tokhariska samt
engelska haver sådana uppenbara kognitiva kopplingar, att orden äro
varelseegalitära hvilket det givetvis icke behövde vara borde tyda på något. De
gamla indoeuropéerna torde ha insett att både djur og människa andas, vinden är
ju jordens andning, og därmed så torde både djur som människa haft en själ enligt
den relativt vanliga tron att själens öppning är just munnen - antagligen så är
ju hela resonemanget en spegling utav den shamantiskt religiösa tro de hade,
antagligen någon animalisk tro som tydligen rörde sig åt det bioegalitaristiska
hållet med inkludering av både människa, djur som vind. Som vi ovan sågom så betyder
ordet människa egentligen jordvarelse, og här blir det då relevant att påtala
att det finns skriftliga bevis för ävenleda en personifierad ‘Jordande’ via
exempelvis i hettitiskan förestående daganzipa,6) finalsuffixet här, -šepa- åtfinnes även exempelvis i
rysskan o-soba, fornpreußiskans subs, ‘individ’, respektive, ‘sig
själv’ hvilket klart anspelar på beandningen utaf människan, då suffixet är
diviniserande, som sker genom andningen. Såvida detta även lett till
‘förnuft’ eller ‘förstånd’ kunnom vi kanske icke enligt ordet konkludera, samt
varandes måhända irrelevant just häri detta spörsmåls agenda, men huru som
helst så är detta en intressant inblick i någon slags egalitarism som grundar sig
på livet som man får samt upprätthåller genom andningen tills anden flyger sin
kos ut i vinden. Man behöver kanske inte ha stora världsriskmedvetanden kring
stora katastrofer för att skapa ekologism og andra rörelser eller tänkande som
anser att liv är värda att skapa, vare sig människa, djur eller också växt, utan
jainismen har klarat sig utan detta fenomen och indoeuropéerna måhända erfick
detta tänkande genom ett hybridtänkande emellan sin religiösa tro kombinerat
med vardagsfakta samt vardagsleverne. Detta är givetvis inget omöjligt ty det
är många folk eller naturreligioner som har tanken kring att allt har en själ,
vissa tror ju att alla själar är en og samma, till exempel så finnes idén om
att varje varelse bär en själ fram till döden og att man därefter släpper ut
denna och att den då förenas med värlssjälen, d.v.s alltet - kort og gott,
pluralismen är rådande. Många inom ekologismen menar att de många stormarna
samt orkanerna som vi inom en kort period fått bese är ett tecken på ett
ekologiskt sammanbrott, de verkar tro att jorden hyperventilerar - i själva verket
är det ju ett tecken på att planeten Tellus, med Gaia, är fylld av liv. Ett liv
som ehuru är mycket större og mäktigare än oss, hvilket ekologisterna i sin tur
skall vara glada för, eljes hade antagligen jorden varit fördärvad för länge
sen.
Fotnoter:
1) Ibid.
2) Bianucci, “L’umanità?”, i La Stampa, 1 Settembre 1999. p. 17.
3) Allt förutom, vissa av, tolkningarna återfinnes i af Edholm, “jainism”,
i Nationalencyklopedin, 1993:55-56.
4) Watkins (ed.), 1985:ane-.
5) Adams, Tocharian historical, phonology and morphology, 1988:21.
6) Gamkrelidze, & Ivanov, 1995:234 n. 3, p. 262 n. 47; Lebrun, Samuha,
1976:34, 138.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento