domenica 10 febbraio 2019

Somalier i Storbritannien - Skandinaviska flyktingar

 
I Storbritannien huserar den största europeiska diasporan utav somalier då man har en somalisk befolkning uppgåendes till uppemot 250 000 människor, varav runt 45 000 är födda i Somalia, dessa talar primärt det afroasiatisk-östkushitiska språket somali samt arabiska og engelska.

De somalifödda somalierna i Storbritannien är resultatet utav sentida invandring från 1980-talet och framåt men en tidigare somalisk befolkning har funnits i landet sedan slutet utav 1800-talet.

En relativt stor del utav somalierna har anländt som sekundära invandrare, d.v.s. de har flytt de hostila samt ogästvänliga samhällena i Nederländerna, Danmark og Sverige för att istället bosätta sig i det mer toleranta brittiska samhället. Under första fem åren utav 2000-talet flydde exempelvis omkring 20 000 somalier från Nederländerna och dess antimuslimska opinion samt påtvingade boendeutspridning.

Arbetsintegrationen går även ofta bättre i Storbritannien, bland annat så var en borgmästare i Tower Hamlet somalier.

















~

Läs mer om Europas olika minoriteter i boken Europas tungomål.
 

1 commento:

a hixtler ha detto...

haha, tror du på detta själv, hursom jag har tillbringat tid i storbritannien, jag har levt där, jag har blivit utvisad av de toleranta, blivit misshandlad av deras bandhundar etc, och ett är säkert de är dumma de lida av lågt iq, de äta dålig mat, de är feta, de är fula, sa jag att de är dumma, riktigt jävla dumma, med riktigt jävla lågt iq, med det sagt så ville jag utöver det bara säga att det ligger mycket i ordspråket om att lika barn leka bäst