venerdì 23 febbraio 2018

Rostade kycklinglår med mynta - Recept


 
6 kycklinglår med skinn og ben
500 gram tomater i klyftor
150 gram feta
1 deciliter svarta urkärnade oliver
1 knippa färsklök i klyftor
2 matskedar färsk timjan
olivolja, flingsalt, svartpeppar
färsk mynta

• Blanda kycklingen, en skvätt olivolja, tomater, oliver, lök og timjan i en bunke, krydda på med salt og peppar samt rör om. Sprid ut alltsamman i en ugnsfast form med skiddsidan på kycklingarna liggandes uppåt. Stek detta i 200 grader tills innertemperaturen blir minst 72 grader, tagandes omkring 40 minuter. Smula över fetaosten när det är ungefär 15 minuter kvar. Strö över myntablad vid servering.
• Servera ovan med kokt ris samt företrädesevis en grekisk sallad med fetaost og oregano, plus en buttelj grekiskt vittvin.

















~
 

6 commenti:

Unknown ha detto...

Som sagt- du är inte bara en gud i köket. :)

Vilket härligt middagstips för jag har tagit fram kycklingklubba ur frysen till morgondagens middag. Hade tänkt göra min kyckling lite i Kefaloniakyckling-style men ska göra efter ditt recept istället- det enda jag saknar hemma är färsk mynta men jag har ju förstås torkad.

idag blir det fisk o spenat till middag. :)

S.A.I. Steve Lando ha detto...

tack, lycka till!

idag gjorde jag en libanesisk buffé (mest för jag kände för att dricka libanesiskt vin:), blev perfekt!:), skall skriva ned recepten så småningom:)

Unknown ha detto...

Det blev jättemumsigt! även fast jag bara hade torkad mynta - tog även lite, lite oregano o basilika - kunde inte motstå. :)

Libanesisk buffé!!? - åh, låter gott!! jag blir nyfiken, låter lite som det jag käkade igår när jag inte ville stå i köket alls. Tog 2 små pitabröd ur frysen som jag bakat förut, ringlade på dem lite olivolja o strödde på massa Zaatar sen in i ugnen medans jag plockade fram Hummus, tomater, oliver, feferoni o strimlad grönkål. Självklart mycket Sumak på min Hummus. :)

Ja, gör en receptbok också med tips på lämplig dryckjom till maten - boken skulle kunna heta typ "Fulla glas - med (mat)rätt att älska (till)" o det där libanesiska vinet kan du gärna få bjuda på nån gång. :)

Jag kan inte något om viner, vet bara om jag tycker det smakar gott i munnen eller inte. De flesta viner tycker jag är liksom beska, sura o gör mig torr på tungan o i gommen - det gillar inte jag. Fast, vem vet vilket 20- kronors vin jag druckit då. :P

Unknown ha detto...

Du - hoppas jag nu inte har missat recepten på Libanesisk buffé, jag har letat men ibland kan jag va så att jag letar o hittar inte fastän det är mitt framför ögonen på mig. :)

S.A.I. Steve Lando ha detto...

haha nej, jag har inte lagt ut än, ursäkta dröjsmålet:)

Unknown ha detto...

Oj då va bra, slipper jag leta o Ja! du är förlåten;) o jag får ta o tygla mitt ivriga inre. :)