giovedì 21 gennaio 2010

Den dolda främlingsfientligheten

~
Varför är det så
att konduktören ofta frågar mig vart jag skall
fast jag har biljetter

men inte frågar andra

varför är det så
att jag kan söka hundratals jobb
utan att ens bli kallad till intervju

fast jag har hundratals akademiska poäng
flera examen o excellenta referenser


varför är det så
att folk ibland tittar misstänksamt på mig

fast jag inte gör något konstigt

jo det är ju så
att jag ser avartig ut

passar inte in i den ariska modellen

jo det är ju så
att jag har ett namn av okänd art

för den svenska imbecillen

~



se måhänt även mina L'exili interior, Arisk invandringspolitik, die kleur van mens, På expedition i svenska landet.

Aft

Andra om: , , , ,

1 commento:

A-K ha detto...

Det är skrämmande hur mycket som ligger och gror under ytan - medvetet eller kanske ibland omedvetet. Både i Sverige och i andra delar av världen. För övrigt, så anser jag att du har ett mycket vackert namn ;o)