lunedì 2 febbraio 2009

Folkpartiet borde lära sig lite matematik

~
Jag bistår här allena med två länkar, så att berörda parter kan lära sig lite:

Wikipedia (sv)
&
Wikipedia (sv)

Vi kan ju börja räkna matte utan arabiska.

~


Se även min L'exili interior.

Språknationalistiska FP-förslag: Sydsv, SvD, SvD, SvD, SvD, DN, DN

Andra som nyttjar det latinska alfabetet häri spörsmålen kring: , , , , , , , , , , , , ,

4 commenti:

A-K ha detto...

Humor, ironi och skön sarkasm på hög nivå ;o)

Anonimo ha detto...

haha ja deras förslag innebär egentligen att man kan lägga ner hela matten:)

bra för jag hatar matte:)

Anonimo ha detto...

Nja, skall man vara petig och det skall man förstås :D

Så är väl själva nollan av ett Indiskt ursprung eller till och med av Baylonskt ursprung eller om det nu var Mesopotamien.

Är det inte själva tecknet 0 som är arabiska?

Har för mig att alla siffror är arabiska och att ordet siff eller något sånt på arbabiska betyder just noll.

I princip så skulle man ju kunna hitta på nya folkpartistiska siffror baserade på runor.

Runor är väl i och för sig germanska(tyska?) tecken som egentligen har sitt ursprung ur latinska bokstäver.

Hur som haver om vi baserade vårt sifferalfabet på runor så skulle vi kunna kalla våra nya siffror för riffror.

Det är ju så att matematikens lagar i sig inte styrs av hur siffrorna eller riffrorna i sig ser ut.

Matematikens lagar styrs väl egentligen av naturen och hur naturen är beskaffad.

Och det är väl det man skall lära ut under mattelektionerna.

Har för mig att några indianer i Mexico också använde och räknade med noll och till och med tal som låg under noll (negativa tal?)

Hurvida egypterna och kineserna använde noll vet jag inte

S.A.I. Steve Lando ha detto...

"Matematikens lagar styrs väl egentligen av naturen och hur naturen är beskaffad.

Och det är väl det man skall lära ut under mattelektionerna."

Exakt så. Nu är jag väl inte alltför insatt i matteundervisningens politik men jag har aldrig någonsin varit bekant med en matteundervisning på grundskolenivå/gymansiet som utlär matematikens verkliga, eller påfallna, värde, utan man håller bara på o tramsa runt med olika bieffekter utav den.

Hade man haft det som vägledande policy - det du skriver ovan - så hade troligtvis intresset samt kunskapen om matematik varit långt högre än vad det är idag.