martedì 9 febbraio 2021

Pagansk hednisk introduktion - Landologica XXDVIII

 


 

Halloj

 

Jag heter Steve Lando, jag är författare, poet, statsvetare och sociolog, samt även läst en hel del religionsvetenskap, komparativ lingvistik och historia.

 

Jag har ända sedan barnsben varit intresserad utav germansk sed, inte minst förmedlat via min mormorssmor Vega som avled under 1980-talet, hon hade en aktiv tro på gammal sedvanlig västgötisk folktro med allt vad det innebär, troll, näcken, älvor, jättar, o.s.v. men speciellt högaktade hon Tor som hon även var livrädd för, speciellt vid åska og blixt men även mer ordinärt när mörkret satte in. Hus/ladugårdstomten fick mat varje dag emedan vårdträdets tomte fick nöja sig med blot i formen av mat o dryck varje onsdag kvällning. Min mor var uppvuxen hos henne ute i de mer isolerade obyggderna i norra Västergötland, ute på Ålön i Amnehärad, varför hennes, samt byggdens traditioner, kunnat vidareförmedlats till mig. Vi ägom de gamla markena og husen, med vårdträ samt hustomte ännu hvilket känns extra viktigt då det gått på mödernets släkt sedan minst medeltid. Extra roligt har det sedan varit när jag sedan kunnat verifiera mina släktingars aktiva tro med andras folktroredogörelser för aktuell byggd. Det var allmän tro där framtills relativt nyligen.

 

På min italienska sida, min fader var italienare, finns en likaledes intressant koppling som dock ej är historiskt kvarlevd såsom varit fallet för min mors sida. Hursom, Landosläkten är en gammal langobardisk klan som själva hävdar att de stammar från Oden / Godan samt även dyrkade Frea aktivt. Landosläkten har en lång samt trassliga släktband i Italien, bland annat finns det klara band till den romerska, samt postromerska, gens Cornelius som forskarna i ämnet tror är etruskiska från början, hetandes teonymt Cossus, genstudier jag gjort via National Geographic pekade även klart på en preindoeuropeisk toskansk koppling för mina paternala gener varför jag även intresserat mig för de etruskiska gudomarna, särledes de kopplade till gens Cornelius, oftast rör det sig dock om motsvarigheter till vad man finner i germansk samt övrig indoeuropeisk sed, detta fastän etruskerna ej äro indoeuropeiska.

 

Genom historiska förvecklingar så finns det via den italienska Landofamiljen även en judisk gren, då tillhörandes idag vanligtvis benämnda Landau som bland annat den stora Rashi tillhör, Kalonymus, enligt den judiska traditionen så är familjen af Salomons ätt. Det var först Hiskias, den judiske konungen som regerade cirkus 715-686 f.kr. som förbjöd dyrkan utav andra gudar än Yahweh i Jerusalems tempel, detta var då ett politiskt beslut ej grundat i religionen. Då jag ej följer Hezekiahs lag sam ej är monoteistiskt lagd så hänför jag mitt judiska troende till Ašerah istället, samt övrig semitisk gudavärld.

 

Jag redogör för detta i några utav mina böcker, både fackböcker såsom diktböcker. Jag själv förhåller mig mer allmänt till en dyrkan utav livet, naturen samt kärleken, men fokuserar en aktiv hedring samt dyrkan på Freja samt italiskans Diana. Odin, Thor och Bacchus, eller snarare etruskiska motsvarigheten Fufluns, plockas in vid behov, så ock andra, särledes de jag finner inom familjen, såsom Asherah.

 













~


2 commenti:

a hixtler ha detto...

tycker det är fel av kroknäsorna att utge sig för att vara judar, därför jag istället kallar dem för just kroknäsor, semiter men förmodligen skulle det kunna gå lika bra med luciferianer, du visar ju själv här prov på det genom att påstå att månggudadyrkan vore ok ur en judisk synvinkel, det är den inte alls, vare sig i det gamla eller nya förbundet, i och med jesus är det gamla förbundet överspelat Jer. 31:31-34 gälla nu

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.

Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: Lär känna Herren, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas."

enligt bibeln är det är alltså de som tagit emot jesus som vara och skall räknas till judarna. Bibeln är helt glasklar på den punkten, detta går ej att orda emot, vidare intressant är apostlagärningarna‬ ‭7:43

”And you took up the tent of Moloch, and the star of the god Remphan, the figures which you made to worship; and I will remove you beyond Babylon."

och vad guden remphan stjärna-remphan starär får väl var och en googla om själv, hur som för den som nu verkligen uttolkar bibeln finns där ingen plats för amerikansk "kristendoms" vurmade för israel och alla de satansdyrkare som nu bo där

a hixtler ha detto...

nåja, jättebra introduktion, bra att få lite kännedom om författaren bakom orden, och det är väl helt okey i sig att paganist håller sig med annat än den kristna guden, allt annat vore väl konstigt antar jag