sabato 17 marzo 2012

Stickitup Haikusvit

~
Gud sände mig sjuttiofem budfrågor att besvara:


1. Hur gammal är du om fem år?

åren ju runt går
tiden går, tiden vandrar

om fem år, fem fler



2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag?

natt eller dag, i
vid datorn man då sitta

svart katt här jämte



3. Hur lång är du?

lång, längd, bredd, min e
få att se, få att känna

jag, längre än så



4. Vilken är den senaste filmen du sett?

filmatologi
närminnet bläddrar förbi

how should I know that



5. Vem ringde du senast?

hate that fucking phone
säljare i stup ringa

min älskling jag rang



6. Vem ringde dig senast?

hate that fucking phone
säljare i stup ringa

min älskling mig rang



7. Hur löd det senaste sms:et du fick och vad stog det?

löd, lyda, lydigt
tjög mög ludd tjat, pip, pi-ip

har ingen mobil



8. Föredrar du att ringa eller skicka sms?

har ingen mobil
valet ter sig underligt

non, om jag får be



9. Är dina föräldrar gifta eller skilda?

föräldrarna tu
levande, eller döda

ceremoni gjord



10. När såg du senast din mamma?

barndoms varje dag
vuxen tid vandrar iväg

fler månader går



11. Vilken ögonfärg har du?

ögon strålar starkt
själens spegel däri står

mörka, så mörka



12. När vaknade du i dag?

drömmar lever ut
sömn, vaken, tiden zoomar

vaknar i drömmar



13. Vilken är din favoritlåt?

klassisk musikgenre
instrumenten spelar på

favorit, i stil



14. Vilken är din favoritplats?

där jag är, jag är
Zattere, Venezia

en klar favorit



15. Vilken plats föredrar du minst?

där jag ej är, är
tråkiga ställen, og sånt

klar ofavorit



16. Var tror du att du befinner dig om tio år?

tio års tid från nu
tid og rum, rör sig åt nu

där jag är, jag är



17. Vad skrämde dig om natten som barn?

skrämt litet sött barn
är det jag eller du, que?

väsen, födda liv



18. Vad fick dig verkligen att skratta senast?

log av detta här
skrattade glatt helt morbidt

trana högg trana



19. Hur stor är din säng?

sängar ligga i
sova, älska, gosa, i

aldrig stor, nok i



20. Har du stationär eller bärbar dator?

kan bära båda
skillnad vari där ligga

när bar bär, bart står



21. Sover du med eller utan kläder på dig?

drömmar nakna bär
nakna, i drömmar iklär

ett plagg, singular



22. Hur många kuddar har du i sängen?

kudde i plural
fyra av dun, tu av hud

sov sött, aldrig nött



23. Hur många landskap har du bott i?

ren noblesse nomad
tär boende här og var

skapade länder



24. Vilka städer har du bott i?

ave Diana
anno urbis conditae

Roma aeterna



25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota?

skor att vandra i
strumpor när iskyla tär

fota när fot ler



26. Är du social?

ytlighetens spel
insociala frågor

vara social



27. Vilken är din favoritglass?

italiensk glass
ger oslagbara smaker

piemontisk nöt



28. Vilken är din favoritefterrätt?

efter rätt av mat
avecen ner i gomm ler

buon sgroppino



29. Tycker du om kinamat?

god mad är ju god
äcklig mad, är ju så ej

äter ej länder



30. Tycker du om kaffe?

svartmustigt kaffe
caffè nero, vorrei

italienskt kaffe



31. Vad dricker du till frukost?

svartmustigt kaffe
caffè nero, vorrei

espresso triplo



32. Sover du på någon särskild sida?

sida av sängen
eller sida av kroppen

båda är valda



33. Kan du spela poker?

poker en finess
terra blue, i Cannes, con noble

klädpoker med ess



34. Tycker du om att mysa/kela?

kärlek i aktion
nervtrådar i stimulans

hud mot hud, insiem



35. Är du en beroendemänniska?

hjärnstimulansen
välbefinnandet äskas

med dig, jag älskar



36. Känner du någon med samma födelsedag som din?

när dagen slår tolv
tolfte av månaden där

jag og du småler



37. Vill du ha barn?

skapa familj
tag aktiv död på sig själv

jag längtar så barn



38. Kan du några andra språk än svenska?

talte þy suensk
svenska talar jag då ej

mång tungor målas



39. Har du någonsin åkt ambulans?

skatten betalar
offentliga färdmedel

undviker då jag



40. Föredrar du havet eller en bassäng?

skvölpande vid strand
saltet doftar liv, natur

en kallsup, jag ber



41. Vad spenderar du helst pengar på?

att köpa saker
pengar är materia

nöjen samt njutning



42. Äger du dyrbara smycken?

dyrbara smycken
fråga för tjuvar att se

äger icke Dig



43. Vilket är ditt favoritprogram på tv?

bild fylld av färger
natur har mycket att ge

SVT’s testbild



44. Kan du rulla med tungan?

tungan rullar runt
nouvellique hallandíc, oui

sinnet virvlar ock



45. Vem är den roligaste människan du känner?

hahahahaha
hahahahahahaha

haha, moi, of côrs



46. Sover du med gosedjur?

gosiga djuren
sovandes sött vid

kise sover med



47. Vad har du för ringsignal?



telefon ringa
flera signaler går fram

jag ringer då ej



48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten?

kläder bars som barn
kläder bärs klart även nu

nu har jag vuxit



49. Vad har du närmast dig just nu som är rött?

Rocca Grimalda
Chianti, Riserva 2007

hvad eljes, så klart



50. Flirtar du mycket?

gudinna man se
kan ju ej annat än le

ingen robot här



51. Kan du byta olja på bilen?

dumma frågor tär
byta olja på bilen?

gondoljären ler



52. Har du fått fortkörningsböter någon gång?

polis i komning
försök till bot för fort, kvickt

skvalpande kanal



53. Vilken var den senaste boken du läste?

Sanskrit-Grammatik
tryckt, men ännu otryckt blir

Tu est Divina (II)



54. Läser du dagstidningen?

genläser världen
omgivning intresserar

är ju social



55. Prenumererar du på någon veckotidning?

brevbärare bär
understödjer kunskapen

hugger ner fler träd



56. Dansar du i bilen?

åker aldrig bil
dansar aldrig i bilen

skiter heller ej



57. Vilken radiostation lyssnade du till senast?

insuperar allt
så länge det är kvalite

så tyst i etern



58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper?

papper nära hand
Auschwitz tynad långt iväg

i, Dos bletele



59. När var du i kyrkan senast?

Jesus vid min börd
kyrkor äro för kristna

när en mormor dog



60. Vem är din favoritlärare på högstadiet?

vitskäggd lärare
samhälle, var gebiten

avskedad, för sex



61. Hur länge har du campat som längst i ett tält?

horpark i Paris
fjällen i Härjedalen

tält kunne va hett



62. Vad hatar du?

Buddha visar väg
kärlek visas inför all

all orättvisa



63. Vad lyssnar du på just nu?

som klassisk musik
liven spelar några spratt

polissirenär



64. Har du varit med i tidningen?

utav blod kommen
svärta i tryck, om igen

födelseattest



65. Vad är det konstigaste du ätit?

animalias dom
tankelöshetsamöba

mat av liv, av död



66. Vad ska du göra nästa sommar?

sommar eller hu
året runt, tiden går så

vad alltid, finnas



67. Vad är det för färg på din tandborste?

borstar smuts i mun
avsköljandes smuts, i vask

vit, fåen hoppas



68. Vad tänder du på hos det motsatta könet?

själ utav vigör
intressant personlighet

ögona i gnistr



69. Vem ringer du när du är arg/ledsen?

tårar i kanal
blod som kokar i köttmärg

jag ringer ingen



70. Har du någon piercing?

present particple
per jeo pierce, pertusus

jeo pierce, pertundo



71. Din största vinst?

Dea Fortuna
vare dig helig i allt

jag tackar för Dig



72. Civilstånd?

Venexia cœr
ståndligt i amourens fält

gottecivilt stånd



73. Vilka hemsidor besöker du dagligen?

stevelando.blogspot
et landosteve.blogspot.com

stickitup.blogg.se



74. Är du fåfäng?

då jag är perfekt
naturligt allt då så e

håret måste va



75. Ångrar du någonting du gjort?

var gjort i dåtid
lever i nutid, ej då

ångest för liv, nu


~









Taggar: haiku, senryu, haikusvit, livet, frågor, svar

~~~Ett år sedan~~~

- Seendes dig framför mig

~

4 commenti:

godISbeaten ha detto...

:) skrattade på mig och kände in massor. bästa listan som någonsin har skrivits.

Angie Roger ha detto...

Helt underbart skrivet, ifrån en som besitter skrivarkonsten i sina armar, eller dvs i hjärnan och hjärtat.
Du är och kommer alltid att vara min favoritpoet Steve

S.A.I. Steve Lando ha detto...

tackar båð:)

Night Soul Woman ha detto...

Bästa läsningen någonsing:D! Wooho Stevie ♥ :) Det finns inga fel svar och inga fel frågor heller:D Vad är du? Orden Vad har du? Jag har Orden Vad ser du? (svaret 43 fick mig att bita mitt finger hihi) Är du social? 26 Svar: Vad är social? Svar 54: Social är

:DDD WOW:D


Det var min (stundens) ofullkomliga sammanfattning ~ tack för världens bästa läsupplevelse!

. . . och jag ♥ svaret nummer 11 samt miljömedvetenheten och svaret 65 speciellt: "mat av liv, av död":)och några till ljuspunkter men :x :) ♥ men frågan 62:) här får du en fråga från mig. Vem är nej Vem blir du när du hatar vad du hatar;) vad blir omvärlden då, atmosfären du rör dig i eller finns i är du ett med etern då:? - kom ihåg svaret 57 ♥♥♥ och kan du hitta hur många gånger ordet "föd" ± några bokstäver(inom frågorna och svåren) upprepas i din Stickitup Haikusvit?