sabato 15 agosto 2009

Villa Lando-Correr – Genealogica IXC

~






Villa Lando
fint rosa hus

kom in gärna


Skämt åsido, kom inte in.

~









Ovan är på fastlandet längs Canale Bisatto, tidigare publicerade Landohus nedan är längs Cornér rivieran i Canaletton: Ca'Lando, Canal Grande, Ca’Lando, Ca’Lando (Cornaro-Spinello), Från San Marco till Ca’Lando, ett i Pompeji: Vår villa i Pompeji. Notera ehur att Correr och Cornér är olika ätter, Lando förenar.

Taggar: , , , , , , , , , , , , , , ,

~~~Från Arkivet~~~

- Venèsia ~ Venedig.

~

6 commenti:

Gotiska Klubben ha detto...

Har ett haiku problem. Har du tid?
Runa G

S.A.I. Steve Lando ha detto...

Absolut, om jag kan va behjälplig.

Runa G ha detto...

Här var det. Inte alltid lätt att veta var nyckel är gömd.

Nemen dåså, vänta nu förresten, måste först testa om det går att länka härifrån. Har haft problem med detta förut på blogger.

Test: Under en ringade kyrkklocka
förstod jag plötsligt
Busoms fjärilsdikt

Gotiska Klubben ha detto...

Jo, Lando, mitt problem är flera problem. Varje problem innehåller nämligen i genomsnitt sex problem till. Ungefär som att varje projekt innehåller en serie av delprojekt som först måste lösas innan det egentliga projektet ens kan påbörjas. Enbart lata människor har svårt att förstå detta. Men jag klagar inte. Hjärtat arbetar ju dygnet runt!

1. Grundproblemet
Fråga: ska man överhuvudtaget bildsätta ett haiku?

Ref Bara löv

Jag bildsätter mest för att ha sällskap när jag skriver. Det är kul att hitta märkliga bilder på Nätet. Min haikupoesi, åtminstone enligt vad Swedenborg sagt till mig, kommer ändå inte uppmärksammas förrän cirka år 2067,och då har jag redan äntrat Drömmens Skepp och seglat härifrån och in i Nordsjöns Ljus. Det har alltså ingen nutida betydelse. Men ändå.

Delproblemen:
2. Fråga: Blir det inte tårta på tårta med bild till en haikutext, eller kompletterar bilden?

3. Fråga: och Titeln på länken, den gör också haikut övertydligt eller överviktigt, har funderat på att bara namnge olika haikun med siffror. Men det känns så kargt.

4. Fråga: Och ska bilden illustrera texten eller bara antyda den?

5. Fråga: Eller ska bilden liksom skapa en moteffekt till texten. Så fall skapas en dialog mellan text och bild. Undrar hur de gjorde i Japan. Buson var ju både poet och konstnär

6. Fråga: Eller ska bilden bara vara neutral?

Grundfråga: Bild eller inte bild till ett haiku?

Svårt svårt. Man kan jämföra denna problematik med texter som konstnärer sätter på sina målningar, t ex Markus Andersons ”överflödiga information” till sitt Självporträtt med Helly Hansen tröja . Va fan, vi vet att Markus Andersson är en riktig människa, inte är en 08-fitta, så han behöver inte dubbelmarkera för oss vad vi redan ser på bilden.

Eller är jag överkänslig nu? En smått ironisk text kunde ju vara: Självporträtt utan kavaj
Nej, inte det heller. Måste kolla upp vilka namn olika konstnärer satt på sina självporträtt.

Ett av de största terrordåd som utförts mot ”den internationella poesins innersta kärna” är övertydligheten. Denna förbannade övertydlighet. Inte säger man: Nu tar jag dig på patten, lilla gullet! Nej nej. Man bara gör det. Om man är i rätt läge alltså.

Nåja. Om du orkar med att rota i denna text och bildproblematik någon gång, så vore det kul.

Hösten kom för två veckor sedan. Alla kände det. Nu har sommaren återvänt, nästan som en gäst som smyger tillbaka till en stängd krog för att ta sig några sista bärs innan vandringen genom höstmörker och vinterstormar åter ska börja. "aa-oh-aaoh". Ännu en vinter väntar gudingarna och oss andra.

Måste bada nu. Bada bada bada. "gock, gock, oh" som tanterna säger i spat.

S.A.I. Steve Lando ha detto...

Ja, men det här var inga problem att besvara, bedömer jag:)

För det första, det finns inga stilistiska regler för varken poesi, eller dåledes den sköna formen haiku, som finns i en uppsjö olika traditioner, däremot kan det finnas olika former av traditioner som man kan använda som riktlinjer om man så önskar. Men man är inte stilmässigt bunden av dem, om man nu inte själv binder fast sig således.

Hursom, grundproblem 1.

Din fråga innehåller ett 'ska', det låter som man antingen måste göra, eller inte får. Detta blir ju då obesvarligt, man 'skall' inte sätta en bild till en haiku, men man 'kan' göra det. Om man 'bör' är dock upp till den som betänker problematiken.

Då tänker en extern beskådare utav denna lilla kommentarsbesvarning att han Steve Lando han är nog en sådan där nymodern varelse som skiter i alla regler och går in i den s.k. 'nyhaiku-stilen'. Men det är i sak fel. De var lika nyhaikade förr i tiden, det är bara traditionalistpuritanister som inte fattar det.

I all tänkehast kom jag att tänka på speciellt formen 俳画 - haiga - som sägs ha grundats under 1500-talet, men den var förekommen flera århundraden före egentligen. Den formen går ju ut på att du har både en bild och en haikudikt till denna. Inget konstigt med det.

En annan form är ju haibun, där bilden illustrerar en lyrisk-litterär textsammansättning, och där en haiku kommer sedan därefter. I princip samma sak.

Så mitt svar är att man 'skall inte' men 'man kan'.

Fråga två: tårta på tårta, eller komplettering.

Det är ju helt beroende på tolkning och alstring:)

Fråga tre: Titlen.

Det är en vanligt förekommande tradition inom haikudiktning att man inte har någon titel alls, alternativt bara 'haiku/senryu' eller ngt liknande, t.ex. siffror som du nämner.

Personligen gör jag så ibland, men oftast sätter jag någon titel ändå, förutom de Erotiku jag skriver, där skriver jag ofta det som titel, då den funkar bra enligt mig:) Hursomhelst, det är viktigt att man är noga med titelväljningen på en diktskrivelse där man inte skall se tolkningen direkt, man bör alltså inte ha en beskrivande, förklarande, eller överviktig titel i förhållande till den mening (om man har någon) som man försöker framfå.

Fråga fyra: ...

Upp till kontext och mening.

Fråga fem: ...

Upp till kontext och mening.

Fråga sex: bild neutral?

Hur är en bild neutral, är den vit då?

Hoppas mitt snabbtänkta nattsanta försök till betänkning av ditt spörsmål har någon relevans utifrån hur du själv tänkte dig, något.

Runa G ha detto...

Vältänkt, välskrivet och därtill hjälpsamt.

Jag och flugan i mitt kök måste nog ta några dagar på oss innan vi är kapabla att formulera ett svar.

Åter kommer.