giovedì 10 settembre 2020

Global humanism - Postmodernisme premillénaire CXLI




 
Angående den ‘västerländska humanismen’ som vi inte skall gå in på men i mycket korta ordalag nämna, så sammanblandas ofteligen ‘västerländsk humanism’ med de mänskliga rättigheterna - men det är inget västerländskt över dessa, ibland sammankopplas ‘den’ med kristendomen, men som vi just sätt så är det kristna kärleksbudskapet samt den däri förekommande humanismen ej ensam utan det finns andra och mycket viktigare delar av kristendomen som icke är speciellt humana - t.ex. grunden, dekalogen; sist jag tittade i kartboken så låg Israel i Mellersta Östern, ock så gjorde det ack för 2000 år sedan - d.v.s. västerländsk ‘humanism’ är österländsk sådan, från Europas sida sett. 1946 när FN utsåg en kommitté av filosofer, historiker samt advokater som finge i uppgift att titta över världens kulturer för att hitta gemensamma nämnare så att man kunde utarbeta de mänskliga rättigheterna, man togo kontakt med tänkare og statsmän över hela jorden, d.v.s. inte enbart inskränkt från Europa, västerlandet, kristna, og så vidare, Glendon skriver “[t]o the committee’s surprise, the list of basic rights and values they received from their farflung sources were essentially similair” - d.v.s. inget västerländskt över det utan mer av en universialitet, om man nu önskar nyttja sådana termer.1)










Fotnot:
1) Glendon, “Knowing the Universal Declaration of Human Rights”, i Notre Dame Law Journal, May 1998 här citerad i, “A survey of human-rights law”, bilaga till The Economist, Dec 5th-11th 1998:8.

~

 

Nessun commento: