venerdì 2 aprile 2021

Funderad rättsetik

 


 

Ann Heberlein, doktor i etik:

 

Jag är ledsen, men jag måste skriva det här: enligt Brottsförebyggande rådets statistisk över personer lagförda för brott 2008 är män skyldiga till hundra procent av sexualbrotten. Hundra procent. Fundera på det en liten stund.

 

~

 

Jag har nu funderat på detta, jag är ledsen, men jag måste skriva detta hära: Dessa siffror visar bara att det bara är män som är lagförda, hvilket ej ger en rättvis bild utav verkligheten i fråga om brottsutövarnas kön, däremot utefter rättssamhällets totala infokusering på män.

 













~


översta citatet från, Heberlein, Ann, “Manlighet är inte en lokal företeelse”, i Sydsvenskan, 26 mars 2010, s. B4.

2 commenti:

Mattias Svensson ha detto...

om jag hade haft alla pengarna och makten, ja jag vet de säger att det är en konspirationsteori att hävda att med mycket pengar följer mycket makt

men i och med att jag inte längre bryr mig om mitt rykte hos expo, aftonbladet och övrigt etablissemang

så jag vågar mig på att drista att med mycket pengar följer mycket makt, oproportionerligt mycket makt, typ att familjen wallenbergs inflytelserika i sverige, bill gates inflytelserik i världen, etc, etc, etc de är ju liksom inte ensamma om att vara onödigt rika

hursom om jag vore sådär riktigt onödigt grisarika att människor som löfven, åkesson, lööf etc sug av mig medan jag pissade på golvet, då hade jag viljan att min förmögenhet och makt skulle få vandra med mina efterkommande i alla eviga tider

då hade jag förstås fått upprätta en plan inför framtiden, jag hade gått på hegels idé om tes, antites och syntes

dvs min rikedom hade förmodligen grunnat sig på att jag var den som förstått mig på vad som skulle bli syntesen tidigare

låt säg ångmaskin, olja, data kan anses någon gång ha varit syntesen, denna syntes har ju nu blivit till tesen och jag äger ju tesen, därför en gång i tiden kunde jag förstå och räkna ut vad syntesen skulle bli, är ju därför jag har så mycket pengar och därmed rent konspirationsteoretiskt då förstås mycket makt

hur som om jag redan satt på tesen och skulle vilja behålla den i framtiden, vore jag väldigt intresserad utav att vara den som fick formulera och bestämma över vad den nya syntesen ska bli

för kunna göra det måste jag ju vara den som formulerar antitesen, så dels hade jag lagt mycket pengar på att forska fram och investera i en speciell framtid, sedan hade jag köpt varenda forskare, och lobbat varenda politiker med min antites

i bakgrunden hade jag investerat allt mitt nya kapital, i min nya framtid, och sakta hade jag sålt av allt mitt innehav i det gamla

folk är ju idioter, de har ingen koll på exempelvis vad standard oil är, de har ingen koll på att den familjen som en gång i tiden var de allra rikaste i världen sålt allt sitt innehav i standard oil, deras familjeklenod standard oil, att de nu har pumpat in alla miljarder och miljarder i klimatfrågan sedan 40-50 tal och investerat hela skiten av de de äger i "klimatsmarta" saker

det är pågrund av sånt en individ som Ann Heberlein får plats, hon bara utan att tänka efter säger det någon annan vill säga, någon i diskursen vill att män alltid ska vara onda och kvinnor alltid försvarslösa offer

har du tänkt på en annan grej, alla springer runt och säger att jorden är överbefolkad, alla tror det, vi har trott det länge nu, vi har matats med den propagandan sedan barnsben.

det är kanske är så, jorden kanske är överbefolkad, det kanske är så jag är ingen forskare, jag har ingen kunskap om det jag har ingen lust och ork till att ta reda på det

fast är det helt säkert att om alla jordens människor istället satt igång att odla sina egna bönor, gav fan i att köpa engångskläder, mobiler och äta raffinerat socker och istället började ägna sig åt meditation och yoga att jorden då var överbefolkad

och om nu jorden verkligen är överbefolkad vill du vara den som ska dö, jag vill iaf inte vara den, vem ska bestämma vilka som ska bort, jag ser gärna då att de som skriker högst om att jorden är överbefolkad då tas bort först, så den propagandan om överbefolkning litar jag inte alls på faktiskt.

Mattias Svensson ha detto...

som typ sånt här

https://www.rockefellerfoundation.org/news/rockefeller-foundation-launches-new-climate-resilience-initiative-commits-initial-8-million-continue-supporting-global-network-cities-chief-resilience-officers/

https://www.youtube.com/watch?v=ClqUcScwnn8 (mannen med 6 stycken barn)

visst är det väl helt fantastiskt att dessa godhjärtade filantroper som skapat problemen sitter på lösningarna som ska gynna oss alla

hur som tycker gott att denna familj kan föregå med gott exempel i överpopulationsfrågan och efter det kan alla som håller med dem göra detsamma