Detsamma gäller som sagt Marx tes kring revolution i
ett senindustriellt samhälle som han inte visste hur det skulle se ut ock
alltså icke kunde ha någon som helst empiri åt eller antydningar om - det
förefaller som om Marx egna pessimism fått stå över vetenskaplighet. I den
populärt samt demagogiskt skrivna skriften Kommunistiska Manifestet
skrives bland annat; “Med storindustrins utveckling ryckes alltså undan
bourgeoisins fötter själva den grundval, på vilken den producerar och
tillägnar sig produkterna. Den producerar framför allt sin egen dödgrävare.
Dess undergång och proletariatets seger är lika oundvikliga”1) - denna slutsats
stämmer än idag icke som vi alla kan se, storindustrin har dogh tappat
betydelse för stat samt människa men den har icke försvunnit og något
proletariat har icke tagit makten så som förutspåtts, och tur är väl det då det
är bättre att följa de mänskliga rättigheterna med bland annat demokrati som
följd, en demokrati som bygger på varje individ og inte presumtiva kollektiv av
sådana.2)
~
Fotnoter:
1) Marx & Engels, Kommunistiska Manifestet, 1978:42-43.
2) Samma uppdelning kring vetenskaplighet og ovetenskaplighet gör Larsson,
1994:47; Carey, A Beginner’s Guide to Scientific Method, 1994:103
framhåller även att samhällsvetenskaperna icke kan producera sådana totala
teorier som gäller allt och alla då samhället eller det mänskliga levernet är
allt för komplext för detta – det blir på gränsen till pseudovetenskap, jämfr.
postmodernismen. Lundquist idealtypifiering av hermeneutiken framhåller samma
icke-generella lagar som karaktäristiskt för hermeneutiken, Lundquist, 1993:42,
jämfr. även här med postmodernismen.
~
Nessun commento:
Posta un commento