I förkortad form så menade Marx att samhället
eller den historiska processen gick ett antal steg og att den oundvikligen
skulle hamna där han tyckte att den skulle hamna. D.v.s. först kom
jägarsamhället sedan, agrarsamhället, feodalsamhället, industrisamhället med
den förgrytliga kapitalismen samt i slutfasen utav denna så skulle så
småningom proletärerna göra uppror hamnandes i det socialistiska samhället og
detta skulle då inom sinom tid övergå till det statsfria kommunistiska samhället,
men även om det kommunistiska samhället är statsfritt så innebär inte det att
det ej är totalistiskt - det är denna historiska syn som kallas den marxistiska
og som har visat sig vara enastående felaktig.1) Redan från
förgrundsgestalterna Marx og Engels tid har marxismen menat att man till
skillnad från övrig allehanda socialism är vetenskaplig i sin börd.2)
~
Fotnötter:
1) Det finns en ofantlig litteratur kring detta, en moskovitisk grundbok
som kan nämnas är Kuusinen (ledare),
Marxismen-lenismens grunder, år ?:120-156, feodalismen genomgås på s.
135-138 og åsikterna som företräds där samt i den marxistiska historievärlden
har innan accepterats av en mängd historiker og samhällsvetare och väldigt
många använder obehindrat denna begreppologi, av oklar grund. Men nu har många
historiker frångått att det ens skulle ha funnits en historisk period som kan
karaktäriseras som feodalism, detta gäller givetvis icke de marxistiska
historikerna överlag. För svenska icke-feodalistiska historiker se t.ex. främst
den redan nämnda Nordberg, 1997, som bland annat framför tanken att feodalism i
viss grad kan liknas med demokratin, samt dels Harrison, Europa i världen.
Medeltiden, 1995 – t.ex. Sverige har aldrig genomlevt en period som man
enligt termens definiering kan kalla ‘feodal’ – angående Kina så har inte
heller där, enligt Fairbank, 1994:102, någon feodaltid existerat under dess långa
historia, t.ex. med fria bönder, förutom kanske före 221 f.kr. – d.v.s. i
antiken med europeiska mått mätt, detta har ehuru ej hindrat
1900-talsutvecklingen oavsett den materialistiska samhällshistorieevolutionsteorin,
se även Gernet, 1997:245-247 för systemet med lika tilldelning, og behållning
allena under sin livstid, av jordbruksmark och som infördes anno 486.
2) Helenius, 1990:94, om marxismen se likväl s. 93-131.
~
Nessun commento:
Posta un commento