giovedì 9 gennaio 2020

Marxistisk historiesyn - Postmodernisme premillénaire LXXII




 
I förkortad form så menade Marx att samhället eller den historiska processen gick ett antal steg og att den oundvikligen skulle hamna där han tyckte att den skulle hamna. D.v.s. först kom jägarsamhället sedan, agrarsamhället, feodalsamhället, industrisamhället med den förgryt­liga kapitalismen samt i slutfasen utav denna så skulle så småningom proletärerna göra uppror hamnandes i det socialistiska samhället og detta skulle då inom sinom tid övergå till det statsfria kommunistiska sam­hället, men även om det kommunistiska samhället är statsfritt så innebär inte det att det ej är totalistiskt - det är denna historiska syn som kallas den marxistiska og som har visat sig vara enastående felaktig.1) Redan från förgrundsgestalterna Marx og Engels tid har marxismen menat att man till skillnad från övrig allehanda socialism är vetenskaplig i sin börd.2)








~


Fotnötter:
1) Det finns en ofantlig litteratur kring detta, en moskovitisk grundbok som kan nämnas är Kuusinen (ledare), Marxismen-lenismens grunder, år ?:120-156, feodalismen genomgås på s. 135-138 og åsikterna som företräds där samt i den marxistiska historievärlden har innan accepterats av en mängd historiker og samhällsvetare och väldigt många använder obehindrat denna begreppologi, av oklar grund. Men nu har många historiker frångått att det ens skulle ha funnits en historisk period som kan karaktäriseras som feodalism, detta gäller givetvis icke de marxistiska historikerna överlag. För svenska icke-feodalistiska historiker se t.ex. främst den redan nämnda Nordberg, 1997, som bland annat framför tanken att feodalism i viss grad kan liknas med demokratin, samt dels Harrison, Europa i världen. Medeltiden, 1995 – t.ex. Sverige har aldrig genomlevt en period som man enligt termens definiering kan kalla ‘feodal’ – angående Kina så har inte heller där, enligt Fairbank, 1994:102, någon feodaltid existerat under dess långa historia, t.ex. med fria bönder, förutom kanske före 221 f.kr. – d.v.s. i antiken med europeiska mått mätt, detta har ehuru ej hindrat 1900-talsutvecklingen oavsett den materialistiska samhällshistorieevolutionsteorin, se även Gernet, 1997:245-247 för systemet med lika tilldelning, og behållning allena under sin livstid, av jordbruksmark och som infördes anno 486.
2) Helenius, 1990:94, om marxismen se likväl s. 93-131.

~

Nessun commento: