mercoledì 31 dicembre 2008

Sabrerande sabelör

~
med champagneflaskan i högsta hugg
kör jag direkt en dekollation
dekrusterar flaskans hals
og drar mig en härlig vals

tar mig ett glas
med sablen i högsta hugg
ni vet jag är sabelör va?
hugger jag skallen av dig din jävla subba
halsådern din får la spruta

Salute!

~
















Dekrustera är ett trevligt ord, jag verkar vara först med att använda ordet på internet när jag förklarade ordet i min tidigarelagda Senryu men det finns i svenskan sedan tidigare, bl.a. refererar jag där till en ordbok från 1878.

Denna gången introducerar jag ordet sabelör som således är en som nyttjar en sabel, på franska (även inlånat till engelska) heter ‘sabel’ sabre och en sabelör blir då sabreur, men då det heter sabel på svenska bör det naturliga va att benämna det som sabelör på svenska. Dessutom behärskar jag själv sabelkonsten, och det är så jag benämner det.

När man sabrerar kan det bli lite blött, precis som i denna min champagneerotiku.

2 commenti:

Anonimo ha detto...

:D

Angie Roger ha detto...

Låter som ett bra start på det ny året :)
lagom agressivt scenskrivet :)

tur man inte räknas som subba, vill säga ...

Varma kramar inför det kommande året, som bör ge sköna stunder att insupera både champagne, och annat gott ... :)