domenica 23 febbraio 2020

Idiotiska socialistiska definitioner, Giddens m.fl. - Postmodernisme premillénaire LXXXIV




 
Abercrombie et al sätter upp vissa karaktäristiska drag som de flesta socialister kunne skriva under på; 1) Gemensamt ägande av produktionsmedlen og distributionen; 2) planekonomi, d.v.s. staten planerar ekonomin, marknaden är obefintlig; 3) med äganderättens bortfallande försvinner också klasserna och staten får en mer administrativ roll än förtryckande; 4) eftersom det legala systemet är av mer administrativ art så genomförs stora förändringar i kriminalitets- samt ägandelagar; 5) detta system gör så att ideologierna försvinner, främst religionen; 6) alienationen hos människor försvinner genom avskaffandet utav privat äganderätt.1) Giddens däremot presenterar en idiotisk definition av termen när han skriver: “Men termen “socialism” betyder förstås så många olika saker att den ofta är föga mer än ett samlingsbegrepp för vilken som helst tänkt samhällsordning en viss tänkare önskar se förverkligad”,2) i ett nafs så gör han ‘socialism’ till ett reell totalistisk term även hos tanken, alla som tänker samhällsordnings­utopiska tankar äro socialister. Detta inbegriper således alla på vänsterkanten, men också alla på högerkanten exempelvis nationalister ock konservativa, men icke enbart dessa utan även anarkister samt nyliberaler tänker sig en viss samhällsordning - I hörin själva huru inkorrekt detta resonemang är og man kan ju lika gärna säga motsvarande dumheter och övergeneralisera kring alla tänkta ideologier eller tankebanor/sätt, och istället för att kalla alla tankebanor/sätt eller ideo­logier för socialism så varför icke beskära denna sistnämnda term för de reella socialisterna och kalla denna tillsammans med alla övriga för ideologier / tänkebanor / förhållningssätt, og så vidare, d.v.s. i mer generella termer, men sant äro ehuruväl att det finnes en hel del olika fraktioner utav denna splittrade rörelse, bland annat så åfinnes flera islamiska socialismer.3)







Fotnoter:
1) Abercrombie et al, 1994:393.
2) Giddens, 1996:153.
3) Se t.ex. Hjärpe, Islam, 1995:121.

~

 

Nessun commento: