För att ej allena behandla marxism som tillhörande totalismen
så kunne man exempelvis taga i beaktande följande. För det första så är marxism
som fenomen ett väldigt pluralistiskt fenomen där många olika varianter står
att finna och alla är inte lika totalistiska som här framställs, men grundtemat
kvarstår likaså då marxism delar in samhället i olika totala grupperingar og
man vill även finna olika totala lösningar till dessa grupperingar - i grund
samt botten är marxism ett totalistiskt fenomen. För det andra, så skall man ta
i beaktande att vissa idéer kan tolkas som icke-totalistiska og i vissa fall
även som rent liberala, eller även nyliberala, libertarianska, till exempel
idéen om mervärdet där man anser att arbetaren, individen, inte får ut sin
fulla lön för sitt arbete då ett mervärde påläggs dess produkt, eller tjänst,
och att någon annan som inte gjort arbetet får del av kakan, enbart arbete
skapar värde, och det är enbart arbetaren som har rättmäktig del av sitt arbete
då denna äger sin arbetskraft - självägarskapet är centralt. I nyliberalismen
är självägarskapet lika centralt menandes likaså att staten ej har någon rätt
att ta ut exempelvis mervärdeskatter på produkter samt tjänster ock skatt på
arbete antingen i form av inkomstskatt eller arbetsgivaravgifter som ju påläggs
lönen som ett mervärde og därmed rakt går emot självägarskapstanken hos
marxism et libertarianism skapandes ett till dessa delar rent slavarbete.
Exempelvis hemmavarande ensamma mödrar, arbetslösa, sjuka, åldringar, eller andra
som inte utför arbete skapar inget ekonomiskt värde och har absolut ingen rätt
att pålägga den som skapar värdet ett mervärde för egen nyttjning men den
förres exploatering - social intervenering är en omöjlighet om man skulle följa
denna marxska tanke kring mervärde. Marxismen kan heller ej överge tanken kring
självägarskapet för i så fall faller hela tanken om exploatering.1) - Man får givetvis
taga i beaktande att nyliberalismen enbart angriper staten menandes att annan
interaktion äro frivillig emedan marxismen främst går emot kapitalisterna som
exploaterar arbetaren med sitt handlande - eller icke-handlande - men detta bör
man icke lägga allt för stor vikt vid då marxismen lägger den största vikten
just vid exploateringshandlingen samt att sådan icke bör, eller snarare får,
ske gentemot arbetaren - vem som genomför den då torde givetvis havandes mindre
betydelse og därmed så skulle ej heller en stat eller andra kollektiv hava en
sådan rätt, de har ingen rätt till att exploatera arbetaren, lika lite rätt som
kapitalisten - för utifrån båda synvinklarna röre det sig om ett mervärde som
pålägges eller avdrages og som sådant är det, enligt marxismen, en
exploateringshandling. Det bör også tilläggas att själva den libertarianska,
samt således även marxistiska, tanken kring självägarskap mycket riktigt også kan
inlämmas i ett totalistiskt system. De meno ju att självägarskapstanken skall
genomsyra statens handlande, eller icke-handlande, gentemot individerna och som
sådan så är det en helomfattande rättelinje, men denna helomfattande rättelinje
är något komplext då den i sin natur gör så att fullständig pluralism tillåts
råda i samhället då varje individ i egentlig mening har rätt att göra vad denna
vill, så länge det ej direkt skadar någon annan, og därmed blir det direkt lite
oklarare var man skall inlämma denna tanke, förvisso är det ett totalistiskt
förhållningssätt men den tillåter in extenso pluralism samt varandes neutral
gentemot dessa pluralistiska förhållningssätt - detta är måhända ett bra
exempel på hur en modernistisk totalistisk tanke ändock är postmodernistisk om
man med detta menar att den är pluralistisk, neutral og anser samhället vara
för komplext för politiska handlingar, här skiljer sig även den marxistiska
från den libertarianska självägarskapstanken då den marxistiska förespråkar ett
socialitisk-totalistiskt skräckvälde emedans libertarianerna hellre ser en
politisk avveckling för begynning av de många, men även av de få.
Fotnot:
1) se, Kymlicka, 1995:179-181, Nozick, Anarchy, state, and utopia,
1974:169, Blomgren, Nyliberal politisk filosofi, 1997:138-139.
~
Nessun commento:
Posta un commento