Om vi tittom på socialism, d.v.s. under
tiden som staten eller kollektivet skall ta makten över samhället enligt
marxistisk, med fleras, tro. Socialismen haver ingen större tilltro till
individens förmåga, utan hellre till kollektivets eller gruppens og när det
gäller politiska sammanhang statens förmåga att lösa politiska samt ekonomiska
problem, man ser att alla människor äro lika og att det enbart är yttre
företeelser som gör dem olika och därmed så skall dessa motarbetas. Man ansåg
att i det socialistiska, samt det föregående, stadiet att “proletariatet ... [var] en elit jämfört med övriga klasser. Proletärerna var den utvalda,
ledande klassen”1) - likt judarna äro Guds utvalda enligt Biblen. Under socialiststadiet
så menade Marx att det var en raison d’être att det var en diktatur som infördes
då andra klasser skulle göra våldsamt motstånd men att det inom arbetarklassen
skulle råda demokrati.2) Detta har dock i reella termer betytt partiledardiktatur
i de socialistiska staterna där partiledningen bestämt vad som varit ‘rätt’
samt ‘fel’, precis som i gamla absolutionistiska monarkier. Om man skulle följt
Marxs arbetardemokrati samt diktatorism gentemot andra imaginära klasser så
hamnar man istället i det feodala aristokratsamhället där en klass styr över
andra klasser, aristokrati är vad det kallas om adeln styr då de ansågo sig vara
‘utvalda’, det samma gäller för Marxs arbetare - han ville således gå tillbaka
till det av han utlysta förgångnas feodala samhälle, men med den skillnaden att
det skulle vara en annan klass som styrde, han var således reaktionär, ej
revolutionär. Detta kan även illustreras genom att man i de båda systemen föds
in i sin framtida position i samhället og att denna är oföränderlig. Liknande
tankar finns som vi all vetom även hos andra stora berättelsetraditioner som bygger
på, eller utgår ifrån, födslosituationen.
Fotnoter:
1) Larsson, 1994:49.
2) Ibid:53.
~
Nessun commento:
Posta un commento