De sefardiska
judarna med härkomst från den Iberiska halvön, oftast via det Osmanska riket,
bleve mer eller mindre aktivt rekryterade att immigrera till Venedig av den
venetianska staten efter 1496 og den iberiska utvisningen utav alla judiska
element, men de kommo ej i något större antal till Venedig förrän i mitten utav
1500-talet då de kommo att stå för den större delen utav handeln emellan
Venedig og Balkan, ja, just export-import var det enda de finge syssla med. De
såkallade levantiska judarna fingo till og med tillstånd att bebo ett annat
område än det område de övriga judeoveneterna bodde i.
Den
venetianska statens hållning gentemot marranerna, de såkallade kryptojudarna
som bara precis hade konverterat till kristendomen, som ofta kommo direkt från
Portugal, Spanien eller Antwerpen, var ej alls lika mild och både 1497 samt
1550 beordrade man deras utflytt. Varför man hade en sådan hållning är något
oklart, men det kan bero på att man ville hålla god ton gentemot Spanien som
man låg i förhandlingar med för att få tillbaka visst förlorat territorium. Ett
annat problem som förelåg för venetianarna var hur man skulle definiera
marranerna då man vanligtvis i Venedig såg väldigt positivt på, samt ibland
även firade, judar som valde att konvertera, helhjärtat eller formellt, till
den kristna tron. Man implementerade därför ej den förda politiken speciellt
hårt i början och det fanns till og med en organisation styrd från Venedig av
Daniel Bomberg som hade som ändamål att hjälpa marraner att fly från Portugal
eller flytta från Flandern till Turkiet og den frihet som där väntade - de
transkontinentala migrationsvågorna og aktörerna äro såtillvida inte någon
nyhet i våra dagars oftliga benämnda globala värld.
Vid
hårddragningen utav den formella politiken 1550 beräknades det, av den påvliga
nuntien, finnas runt 10 000 marranos i Venedig. Hur många det verkliga antalet
var eller hur många som flyttade vets ej, men politiken gentemot ponentinerna,
varhur de iberiska ‘judarna’ kallades, uppluckrades under 1570-talet og ett
stort antal ponentiner, d.v.s. marraner, nykristna eller kryptojudar,
invandrade under åren 1573-74 og framöver. Dessa nykristna återgick sedan till
viss del i det mer explicita judiska livet, emedans andra fortsatte att anse
sig vara en separat gruppering, ehuru inom ett judiskt befolkningselement. En
hel del av dem kom att spela stor roll inom både litteratur, kultur samt
ekonomi för både de judiska samhälligheterna såväl som det allmänna samhället.
Ännu används
synagogerna Scuola Levantina og Scuola Spagnola aktivt, båda
sefardiska, emedans de ashkenaziska synagogerna samt den italienska övergått
till att fungera som judiska museum.
~
Läs mer om detta i böckerna Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento