Pilarna
emellan systemen illustrerar att kontakter samt rörelser, og att det åfinnes
mellansteg, emellan de olika naboesystemen äro vanligt men med detta skall man
icke säga att andra hopp likaså kan göras, exempelvis från det nedersta
systemet till det översta, hvilket kan illustrera att rörelser emellan olika
system äro långt mer komplicerade än vad figuren låter gälla. Inom de olika
systemen finnes givetvis også rörelser, till exempel om man går från ett
totalitärt synsätt till ett annat.1) Det ses ju også i figuren samt i den
senare framställningen att en uppdelning göres emellan totalistiska og
auktoritära system, båda dessa liggo i linje med Lyotards stora berättelser,
hvilket kan vara viktigt att påpeka, men det finnes ändogh en principiell
åskillnad dem emellan og därmed så skrivs de här åtskiljt med störst genomgång
på de största utav de stora, d.v.s. de totalistiska. Men som påpekades ovan så
är detta ej en systemindelning av ordinär art utan denna systemindelning
erkänner både pluralism samt flexibilism då idéerna kan ses som en flytande
massa där olika delar av entiteten kan tillhöra helt olika systemvarianter - og
därför lägges största vikt vid den begreppologi som anses vara kärnan för de
olika varianterna och som därmed genomgås, men med detta är ej sagt att alla varianter
av fenomenet eller fenomenen ligger under den häri placerade systemvarianten,
man får ej förglömma den flytande karaktären hos de allra flesta idéologier og
olika et samma fenomen kunne med fördel placeras in under flere olika
systemtillhörigheter samt esomoftast under flera olika samtidigt. Att exakt og
allenarådande dela in olika ting / fenomen / idéer i de olika systemen låter
sig egentligen ej göras i en handvändning även om det är det som skall ske här
- d.v.s. detta blir bara ett förslag till indelning og nämning på hvilka
grunder detta göres og ingen absolut totalistisk sanning åberopas. Det skall
osså anmärkas att en direkt koppling till det demokratiska styrelseskicket ej
skall göras för man måste erkänna att även totalistiska system kan vara av
demokratisk art, eller åtminstone acceptera demokratins spelregler följandes
dessa - det är så att säga nästan universiellt. Däremot så havandes totalistiska
system inte något till övers för olika mänskliga rättigheter som ej passar in i
deras totalistiska system, den använder sig av den också här använda
smörgåsbordsmetoden, de hava även en större benägenhet, men ehuru ej
nödvändighet, att tillsammans med de auktoritära systemen hänfalla åt
icke-demokrati. Det skall oxå påpekas att historien bakom de olika systemen
icke återberättas här förutom när det är nödvändigt för förståelsen för de
värderingar de hysa, anledningen till denna beskärelse ses som självklart för
undersökningens karaktär. Att genomgå kristendomens historia skulle måhända
blifva allt för långdraget eller om alla möjliga idéer skulle få korta
genomgångar så skulle alla dessa bäckar av text bliva långa saktgående floder
utav ord - därför väljes angående religioner enbart extrema politiska yttringar
utav dessa. Det bör en än gång påtalas att jag behandlar systemen som äro
synbart kontradiktära, detta betyder inte att jag behandlar dem som felaktiga, överlag, utan enbart som motsatta
postmodernismen även om jag i vissa fall drar fram även kontradiktära ting
gentemot teorierna - detta för att belysa olika synsätt samt teorier eller
fakta, hvilket kan anses vara en partsinlaga men är det icke nödvändigtvis utan
enbart ett försök att någorlunda belysa olika kontradiktorum.
Fotnot
1) De kändaste exemplen är
Hitler samt Mussolini, för den senare se t.ex., Williamson, Mussolini. From
Socialist to Fascist, 1997.
~
~
Nessun commento:
Posta un commento