sabato 11 ottobre 2008

Bland tomtar och troll – Genealogica XXVII

~
- Jag har sett ett troll i Sverige!

- Jo, jag lovar! Det var ett riktigt troll! En och tio eller tjugo högt, med rött hår. Vi åkte med bil genom en skog utanför Stockholm. Vi var flera som såg trollet! När bilen väl hade backat och jag gick ur så var det naturligtvis borta.

Jean-Marie Le Clézio


min mormor svor på att hon i sin tidigare ålder såg samt pratade med en tomte, däruti Ålön i tassemarkerna i Götarikes inland vid Vänerns Amnehäradstrand

han satt där på gärdesgårda


















Le Clézio, Jean-Marie, intervjuad av Falkehed, Magnus, “Jag väntade mig inte alls det här”, i Sydsvenskan 10 oktober 2008, s. B2-3.


1 commento:

A-K ha detto...

Han väntade sig nog inte att se ett troll utanför Stockholm heller, men livet bjuder på sina överraskningar ibland ;o)