domenica 25 maggio 2008

Angående slöjförbudsdebatten

~
Vem vill bo i en stat
där staten dikterar klädval?

Är garanterat statligt förtryck
bättre än plausibelt socialt?

Varför införa, utifrån förtryckargumentens synvinkel,
ett omvänt, men lika, statligt förtryck?

Skall vissa kvinnor aktivt diskrimineras
just av den anledningen att de enligt de diskriminerande
bär kvinnodiskriminerande kläder?

Är det bara muslimska kvinnor som bär slöja som skall förtryckas
eller gäller det slöjbärande män också, samt vissa katolska och ortodoxa kvinnor? Får t.ex. nunnor bära sin skrud?

Jag lyssnar hellre på dessa förtrycktas sida
än de som äskar förtrycka än mer, men än mer
jag hellre lyssnar på individerna,
för det är ju de som förtrycks

Aseel M Shakfah skriver i Svenska Dagbladet 14 mars 2007

“Jag är förtryckt av alla er som talar om för mig att jag är förtryckt och så hemskt gärna vill befria mig. Ni förtrycker och undervärderar mig”

~






Andra om , , , , , , , , , , , , , ,

4 commenti:

Anonimo ha detto...

Tack, allting gick jättebra! :)

1 Aktie Om Dagen ha detto...

Att vara förtryckt "mot sin vilja", kanske?

Anonimo ha detto...

Vad skönt att du kan förstå det! Jag är själv svensk men konverterade till islam för lite mer än ett år sedan. Om det inte vore för att vi bodde i sverige och alla hade så sjuukt mkt fördomar om muslimer och slöjan, så skulle jag tagit på mig den första dagen! Så tack för det inlägget! Fler borde bilda sina uppfattningar genom fakta och förståelse istället för massa lösa antaganden och okunskap!

Anonimo ha detto...

De som blir systematiskt förtryckta eller hjärntvättade t ex barn som växer upp i ett religöst hem eller i ett hem där föräldrarna har rasistiska åsikter är ofta inte medvetna om det hjärntvät eller förtryck som de har utsatts för. därför förstår de inte riktigt när man försöker förklara för dem.
De som senare i vuxen ålder konverterar till Islam är mestadels kvinnor som gifter sig med muslimska män dvs de hade inte gjort det om det inte gift sig med dessa män.Hur kan kan konvertera till någon religion bara för att man gifter sig.Man måste tänka själv och komma fram till olika slutsatser och inte låta andra tänka åt en. Det hela med religion är väldigt sorgligt, människor som lägger allt sin energi på att följa det minsta i livet enligt en gammal bok i ställer för att TÄNKA SJÄLVA. Det finns bättre saker att göra än att anstränga sig dölja alla hårstråna t ex arbeta för fred och mänskliga rättigheter , arbeta för natur och miljö, arbetar för djurens rättigheter, såna saker som ni inte tänker på och gör någonting åt för att det är trots allt viktigare för er att se till att slöjan sitter bra på huvud. Sorgliga människor säger jag bara....