lunedì 28 febbraio 2011

Puntland mountains

~


~



+ Haiku, The new Puntland, Puntade politiker punkgör Puntland, Pirater af Puntland
++ Vind i seglet

DN, DN, DN, DN, DN, SvDSvDSvDSvDSvDSvD

Andra om: , , ,

Otrevliga svenskar

~
nästan alltid när man läser intervjuer med utländska professorer o forskare som är här i landet ett tag, eller för alltid, så ser man deras svar om vad de anser om den kultur de möter här

svenskar är väldigt otrevliga och oartiga mot främlingar

detta är nästan allenarådande, men inte när utlandsstudenter som mer lever i den yngre studentvärlden får frågan

Tiden

~
pressen av tiden
gapar stora hål i tid

pressen fyller på

~





+ Tidens slick, 過労死, Senryu

SvD, SvD, DN, DN
Andra om: , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- La magnifica Venezia.

~

sabato 26 febbraio 2011

Latte för en patte

~
i det svenska blonda rike
vartenda tösafnatte dricka latte
ej fattandes att det är en blattekaffé

min hud mot din

~





+ Kahwa, Morgonstund

Exp, DN
Andra om: , , , ,

Katten som gick

~
det gick en katt förbi mig
jag såg den på håll

den var nog vild
den såg vild ut

jag gillar vildkattor

~





+ Kattor, Ma maîtresse, La chatte, Kattan, Fugge

Gp, DNSvD, DN
Andra om: , , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- Kärleksvärme.

~

venerdì 25 febbraio 2011

There’s no turning back

~
no one wants Gaddafi
he has no where to run

but, the Law of return

~





according to the changes made in 1970 of the israelic Law of return / חוק השבות of 5710-1950 persons of Kaddafis heritage may return to the ancestral land of Israel, as in fact, Israël is obligated, by its own laws, to take him in.

Kaddafi can do Aliyah


= israel today Magazine

+ Tronen af Tripolitania, Kingdom of Libya17 February 2011 - Libyan revolution
++ Klansystemet

SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, DN, DN, DNDN, TeleTele, Tele, Tele
Other swedish blogs about: , , , , , , , , , , , , int

Konstnärinnan

~
kvinnan är ett konstverk
hon är skaparen utav liv

hon har rätt att välja pensel og duk
måla hur hon vill

~





+ Kvinnans frigörelse - Sigalit Landau, Eg, Kvinnans frihet, Nära din själ

SvD, Aft
Andra om: , , , , ,

Fossepussning – Erotica XLIV

~
du dyrkade gudinna
jag pussar fossingarna dina
dessa fagra godingar

i vördnad av dig, min gudinna
du sköna kvinna



















~

Erotica


17 February 2011 – Libyan revolution

~


~



+ Tronen af Tripolitania, Kingdom of Libya
++ Polisen, pöblen, samt dess företrädare


SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvDDN, DNDNDN, DN, TeleTele, Tele, Tele, Púb, FreiAft
Blogg: Motpol, Annarkia, Historiadores Histéricos, Polisblog
Other swedish blogs about: , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- Piemont ~ Piemonte - Genealogica CXXIII

~

Polisen, pöblen, samt dess företrädare hos indoeuropéerna – Europas tungomål XXXVI

~
Något fredligt ‘ursamhälle’ var det ehuru ej, även om det även finnes vissa nutida romantiker som vill tro detta, det finns lingvistiska bevis för motsatsen och vi har sanskritens pur, helleniskans polis ock litauiskans pilis, alla anspelandes på någon slags fortifierad bosättning, ofta på hög höjd, hvilket ju är normalia. En militär organisation är någonting man måste hava för detta och det borde alltså finnas representerat, hvilket det även gör men först gör vi en återblick i klanen.

En ledare för den sociala organisationen ansåg man vara nödvändig och ‘klanledare’ finner vi i ordet *weik-potis, hvilket har kunnat frambringats med hjälp av bland annat det avestiska vispaitis samt litauiskans viespats. En ledare för hushållet fanns även det i formen av en *dems-potis där *dom- är hushållet, familjen.

Om denna klanledare osså stod för det militära ledarskapet är dock icke känt, men ord för den militära organisationen finns ock. Protoindoeuropeiskans *teutā- har givit persiskans toda ‘mobb, pöbel’ och har ändrat betydelse till det mer generella ‘folk’ i oskiskans tuoto, fornlettiskans tauta, forniriskans túath, gotiskans þiuda, fornhögtyskans diota varifrån deutsch som tysk kommer ifrån, samt möjligtvis hettiternas tuzzi-, hvilket betyder ‘här’, men även illyriskans Teutana ‘drottning’.

~





Axat, og moddat, från boken Europas tungomål.

Önskar man relativisera det i nutida kontext så är ju Kaddafi klanledare, sutten i en borg, i Tripoli, ledare för sin här, emotsatt mobben, ser sig som folket, men likväl jämförbar med en germansk drottning.

Teutana Gaddafi.

Om Libyens viktiga klansystem, DN.

Det viktiga i sammanhanget är att Kaddafiklanen är, förutom nuvarande despot, en obetydlig og liten klan, det finns numera närainpå ingen risk för inbördeskrig när han försvunnit, de övriga klanerna är ej i konflikt med varandra i sådan vigör. Klanmord kan dock ske, Kaddafiklanens medlemmar kanske bör se om sitt hus, och fly fältet.

Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , int

mercoledì 23 febbraio 2011

Driving in Italy (Naples)

~


~



+ Ordo ab Chao, Motorini - Sanità, A pedestrian's life in Italy, Regelstyrda robotar

DN, Aft
Andra om: , , ,

Tronen af Tripolitania – Genealogica CLXVIII

~


Ruggeru II di Sicilia, normandern
intog Tripoli anno 1146

rex africae

~





Då de genomgående historiska, kulturella, samhälleliga, mänskliga, kontakterna emellan folken på alla sidor av Medelhavet bör erkännas så står jag, S.A.I. il Principe S.D.M. Lando, naturligtvis till förfogande för Tripolitania og dess hela populus, i enlighet med min ätterätt.

+ Roger II af Val ParadisoRe di Africa,
++ Lando langobardi, Siciliens historia og språg

I Tripolitania bor även berber autentiskt
+ Amazigh in North Africa

Ätten som ser sig som rättmäktiga Cyrenaica är ehuru Senussi, även nämnda pretendenter av hela Libyen. Cyrenaica kan ehuru fungera som en självständig stat.
+ Kingdom of Libya

Emedans tuaregherna bebor Fezzan
+ Tuareg of Libya


Andra om: , , , , , , , , ,

Den självständiga kvinnan

~
till skillnad från de flesta andra primater så emigrerar nästintill alla gorillehonor från födslogruppen när de blir könsmogna, det verkar vara utefter eget val hon avgår för att snabbt hitta en annan grupp att ingå i, eller att skapa en ny grupp med en tidigare ensamlevande silverrygg

en hona kan även lämna grupp efter grupp, efter födslar, og således vandra laget runt

~




+ Homo gorillae tidelagicusKoslig gruppsex

DN, Exp
Andra om: , , , , , , , , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- Februari.

~

martedì 22 febbraio 2011

Bokrea – Tips – Europas tungomål

~
de omfångs- samt innehållsrika böckerna Europas tungomål, som handlar om språkfamiljerna, språken, folken, minoriteterna, etniciteterna, och dessas historia och kontext från preantik tid tills idag, i Europa, Transkaukasus samt hela Ryssland, finnes till olika prissättningar, efter behag

se Prisjakt, för pris per del.

~



+ Innehållsförteckningen

++ Prisjakt för Erotica.

Andra tips: SvD, SvD, SvDDN, DN

Andra om: , , , , ,

Tänk om

~
jorden faktiskt var rund


~





+ InskränkthetIllusionernas alltVerkligheterna

Andra om: , , , , , , ,

Husen hos indoeuropéerna – Europas tungomål XXXV

~
Hur människorna bodde är en ganska intressant fråga utifrån hvilket sorts samhälle dessa levde i och vi kan här finna likheter med de slutsatser som drogs tidigare angående ett klansystem, man bör dock uppmärksamma att man ju inte haver en aning om gränsdragningarna emellan de olika samhällsfunktionerna som utvinnes från ord då ju flera ord i princip kan nyttjas simultant.

Besläktade ord har man kunnat härleda från protoindoeuropeiskans *w(e)ik’- som har någonting med ‘hus’, ‘by’ eller ‘klan’ att skaffa, helleniskans (w)oikos, latinets vicus, gotiskans weihs samt indiskans ord för ‘klan’ vis-. Man kan alltså utifrån detta anta att man bodde i klungor av små byar där man var sammanlänkade familje- eller klanvis. Hus heter *dōm och finnes exempelvis i armeniskan tun, sanskritens dáma eller som ses i latinets domus och man hade antagligen dubbeldörrar, hvilket man kan konkludera kring att orden för dörr nästan alltid kommer i pluralis.

~




Axat, og moddat, från Europas tungomål.

Andra om: , , , , , , , , SvDSvDSvD, DN.

TV-licens

~
bör absolut icke betalas
påtvingade avgifter för ägande af medium för det fria talet
är det yttrandefrihet det?

under 1980-talet äskade sossarna för förbjudning av paraboler
likt Nordkorea, ja på 50-talet ville man ha kärnvapen med
men det är nog historia nu

berlusconska tendenser à la suedois
den tredje makten ägs av den första

i detta stasistrukturellt influerade land

majoritetsbeslut bör ej följas
om de är ett hot mot de mänskliga rättigheterna
varav yttrandefrihet är en


~









+ Det sa bara blurr, Yttrandepröjsning i Sverige, Sveriges tradigaste undersökning

Andra om: , , , , , , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- Bejing II.

~

lunedì 21 febbraio 2011

Kingdom of Libya

~
The return of monarchy to Libya is not a priority, but “the United Nations – which endorsed the Libyan constitution upon independence – must interfere and restore the constitution, to hold free elections and let the people decide what system they prefer.”
- Prince Muhammad as-Senussi, one of the throne-pretender of the Senussi Crown of Libya, Al-Ahram

~









In Benghazi, as in the hole province Cyrenaica the royalistic movement is strong, as it is the ancestral region of King Idris.

Cyrenaica is for now liberated from the libyan state, and should be recognized as that.

Tags: , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

Osmanlıca – Osmanska - Türkçesi - Türk dili - Turkiska.

~

domenica 20 febbraio 2011

Vietnamese Imperial Family

~


~




+ USA:s primatmord

SvD
Other swedish blogs about: , , ,

Tidens slick

~



tiden ärom oss förliden

är av tiden
oss liden

precis som födslen fick
som gick av staplen
men vem är som detta klagar

dagar
jagar

envar ögonblick
klockan sa klick
~
livsbödlen




~





+ Haiku, Livsnåelse, Harpans dus, Vie~Mort

Aft, DN, DN

Delvis inspirerad av A. Cullhed

Andra om: , , , ,

Passus om propån om pacifism hos protoindoeuropéerna – Europas tungomål XXXIV

~
På arkeologiska grunder så haver man også ansett att indoeuropéerna ej enbart dyrkade gudinnor, drottningar ock kungar, kopulerandes med hästkadaver och drack honungsdrycker, ägnandes åt magi, utan man måste även ha varit ett krigiskt folk, detta med anledning utav att man har funnit yxor och liknande i det arkeologiska materialet. Men nu är det ju så att krig inte är koncentrerat till indoeuropeiska folk på jorden utan det är ganska allomstädes närvarande, och bara för att man hittar några yxor så betyder inte det att yxornas bärare var mer krigiska än folken runt omkring dem var, men nog var världen mer osäker under denna tid och det hade varit direkt konstigt om man inte funnit vapen; och dessutom så kan många vapen ha spelat en stor roll i de vardagliga fredliga sysslorna, samt som självförsvar. Det bör ju också påtalas att yxor inte rent formellt sätt kan sammankopplas med protoindoeuropéernas urhem, då man inte vet var detta finns, men däremot så finns yxor i alla subavdelningar av detta folk som man har påträffat och även lingvistiskt så kan man återskapa ordet för yxor och andra vapen, så sannolikheten att det fanns sådana vapen är större än motsatsen.

Andra teorier som går ut på att krig skulle vara en konsekvens av uppfinnelsen av ägandet och att annat ‘uppfunnits’ är trams, även schimpansgrupper kan under åratal föra systematiska krig mot varandra, apor ärom vi.

sabato 19 febbraio 2011

USA-Irak-Afghanistan-Egypten

~
USA har miljontals liv på sina händer
i sina morbida misslyckade försök att döda fram demokrati

i Egypten dog 365, när de slängde av sig sin väststödda despot




















~

+ For the love of Egypt, Pax hysteria americana, Guerres injustes, Pax americanaNeanderhtalare invaderar, World Bomb Center
++ EU försöker sprida demokrati till Sark

egyptiska siffran är från Wikipedia o inkluderar alla former av döda, varav en stor andel frihetstörstande

Andra om: , , , , , , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- Själarnas möte.

~

venerdì 18 febbraio 2011

Skydd mot internationell terrorism

~
vill man skydda sig mot inbillade angrepp av internationell terrorism så finnes det bättre sätt att så göra än att misstänkliggöra, terrorisera, lagra, og avlyssna, varje individ

exempelvis kan man avsluta sin medverkan i ockupation av andra folks land

~




+ Radikala islamister inget hot mot Sverige, Sverige medverkar till tortyr, Jag håller med talibanerna, Argumentum ad Baculum

SvD, SvD
Andra om: , , , , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- Missionering.

~

giovedì 17 febbraio 2011

Vulkanologi

~
nu skulle jag mer än gärna börja uppenpå pussa gudinnans tår, svänga uppenför fossingar o längs ben, utenpå armar; avsmaka innerlighetens ådror längs innanlår, tuffsa lätt längs mage o bröst, för att i all långsamhet avstämma möte med hals samt mun, sakta, vandrandes neranpå intill kärleksfjordens sältande djuphet, intill extasens sinnelighets nervpirrighet

där lämnar du mig, återkommer efter en skön stund

nu skulle jag mer än gärna fortsätta med pussning av gudinnans tår, svänga uppenför fossingar o längs ben, utenpå armar; avsmaka innerlighetens ådror längs innanlår, tuffsa lätt längs mage o bröst, för att i all långsamhet avstämma möte med hals samt mun, sakta, vandrandes neranpå intill kärleksfjordens sältande, nu aktivt vulkanhettiga, djuphet, intill extasens sinnelighets nervpirrighet

där efter, får du en till, kommandes om en skön stund

~




+ Etna, Amorøse strømninger, Pompejisk lärdom, Växande

Aft, SvDSvD, SvD, Gp, DNDN

Andra om: , , , , , , , , ,

Barndomsminnen

~
annaaz
huišwaatar

natta āra


~~~


utur mammas sköte
liv

inte rätt

~




+ Intill evigheten, Mitt liv I

Exp

Andra om: , , , , , , , , ,

Invandringens orsaker

~
Statistik från Migrationsverket visar att över 60 procent av de personer som i fjol sökte asyl i Sverige är flyktingar från just “kriget mot terrorismen”

~

invandringsorsak
terror, förtryck samt då krig

USA’s politik

~







även de extremt få terrorister som finns, i Europa, skapas på samma sätt.

+ Relevans, Neanderthalare invaderar, Pax hysteria americanaTerroriststater

citeringen hämtades från Simon G, “Tre av fem flyr från Bushs krig”, i Läsarnas Fria Tidning, 17 januari 2008 s. 6.

Andra om: , , , , , , , , , , ; censurerad utav SvD et DN.

~~~Ett år sedan~~~

- Naken kvinna.

~

mercoledì 16 febbraio 2011

Anunnaki – Genealogica CLXVII

~~

Viva la donna italiana

~
- När vi gifte oss fick min blivande man skriva under ett ‘kontrakt’ om att vi skulle ha högst ett barn samt städerska så att jag kan fortsätta att arbeta

~

ett av många kontrakt
alla i kvinnans favör

våran penna bär bläck

~




+ Att skriva ett juridiskt kontrakt före man har sex, Äktenskapsförord
++ La Tipica Ragazza Italiana, Łe donne Venete, Fugge, Diamante minuscola, Desiderio, Diamante

Aft, Aft, SvD, DN, Gp, Gp
Andra om: , , , ,

citatet överst; Lucilla de Leo, citerad i, von Hall, Gunilla, “Viva la Donna”, i Svenska Dagbladet, 13 april 2008 s. 24

Tuareg of Libya – Terakaft Tuareg Band

~


~









ignoranterna i Europa kan förövrigt även härigenom få tillfälle att se att det är männen som är beslöjade, inte kvinnorna.

+ En tuareg i Paris

Andra om: , , , , ,

Vad skiljer människan från djurvärlden i indoeuropeisk kultur

~
Det som många gånger i indoeuropeisk kultur framföres som liknandes emellan övriga djuren og människan, samt övrigt virilt här på jorden, är förekomsten utav rörelserna i luften, det är vinden, stormen, och per definition, andningen. Diviniteten finnes i anden, i andningen, samt hos allt som andas. Detta finns ju även i många andra teologiska förklaringar utanför den indoeuropeiska kulturtraditionen. Växterna lämnas ehuru utanför.

Men vad är det som enligt traditionerna istället avskiljer människan från djuren, vi vill ju så gärna skilja oss från dem, sägs det.

Man brukar i nutida forskning använda sig av tvenne sätt för att avgöra när människan bleve människa, när vi distanserade oss från djurriket, det ena är biologiskt å det andra är intellektuellt. Den biologiska är den som oftast tas som måttstock på när människa blev människa, den mest traditionella, hvilket man räknar från att vi började gå upprätt på bena tu, bipedalism - även om man nu på senare tid sett att även apor i varierad grad klarar av att gå på två ben.


Den erekta gången

Denna skillnad emellan djur och människa är gammal kunskap, denna traditionella vetenskapliga måttstock är i ordets sanna bemärkelse ‘traditionell’. Latinets ord för ‘vild’ ferus höre ihop med grekiskans thēr ‘vildbest’, av dessa tvenne ord blivom vi ej mycket klokare, men om man tager med sanskritens ord hvrī ‘att avvika från den räta linjen’, ‘vara krokig’ och ‘gå krokigt’ - att det äro vilddjur som går krokigt ser man i de avestiska texterna där bestarna går krokigt. Denna syn på bestarna var antagligen produktiv i avestiskan där bestarna aldrig går normalt utan alltid lytt på något sätt, så det var säkerligen inget bra tecken om en människa var lytt i det avestiska, socialdarwinistiska, samhället. Hur som helst så visste antagligen redan protoindoeuropéerna att det var det som skiljde människa från djur för det var djuren som gick krokigt till skillnad från oss människor, det ursprungliga ordet var *g'hwer- ‘de som går krokigt’, hvilket senare i indoeuropeiskan blivit ‘vilddjur’.

Här framkommer ytterligare en uppdelning, d.v.s. den emellan vilda visavi tama djur, och det visar sig att de tama djuren faktiskt sammanförs med människan, bland annat i sakrala eller rituella listor hos indier, romare, kelter, slaver samt hettiter, för många för att vara slumpen. I flera språk kallas även de vilda djuren för gudarnas djur, till exempel i hettitiskans fras šiunaš huitar, emedan de tama benämns som människans. Man kan exempelvis nämna lettiskan där man för ‘vilda djur’ kan säga dieva vērši ‘guds djur’, ‘varg’ heter dieva suns ‘guds hund’, d.v.s. till skillnad från människans hund, men för ‘varg’ kan man även säga meža vīrs, hvilket egentligen betyder ‘skogsman’, samt det mer förståeliga meža suns ‘varg’, ‘skogshund’. Angående skogsmansepitetet så kan det vara intressant att påpeka att i den hettitiska lagboken, §37, berättas att man kan bliva varg, hvilket nåväl liknar sanskritens vrko hí sáh ‘han är en varg’ refererandes till en juridisk status i äktenskapsritualen kring kidnappandet av bruden (varulvsmyten kan ha en genuin indoeuropeisk härkomst) - skillnaden emellan djur och människa är sublim.

Om man vill dra det ett stråk längre så kan man kanske jämföra en hettitisk kungaparskopuleringsritual med ledarvargsparets reproduceringsakt, ja, de är i alla fall snarlika, även bildmässigt, men det är antagligen en lite för drastisk koppling, även om det verkar ha funnits en del såkallade ‘vargmän’ i Hettiterland. Eurasienstepplandsankomna turkfolk og mongoler har även de en storslagen vargmytologisering i sina traditioner.

Uppdelningen emellan vild samt tam är ehuru ej allenarådande, utan även en uppdelning emellan två- och fyrben åtfinns, till exempel i Rigvedan förekommer dví-pád-, cátu·-pad- över 20 gånger in alles, i umbriska finns du-pursus, petur-pursus i Iguvinska tavlorna, båda betyder ‘två-fot’ och ‘fyr-fot’, samma sak finnes även i exempelvis grekiska og germanska. I grekiskan finnes även en mer explicit benämning ifråga om fångade soldater, hvilka benämns andrápodon, ‘människobenad’.


Det talande djuret

Det intellektuella avskiljningsmärket emellan djur samt människa, det vill säga den ofteliga åkallade språkförmågan, är inte heller det ny kunskap, eller nya perspektiv. Ty detta kan redan skönjas med hjälp av armeniskan, för de varde skarpsynta och lade tydligen märke till att det som ändock skiljde oss åt från andra djur äro just talets förmåga, ty ‘djur’ heter på armeniska anasum, d.v.s. ‘icke-talande’, hettiterna kallade ‘de som inte talar’ för kueš UL memiškanzi, det initiala sista ordet är givetvis samma som vårt minne samt sanskritens mánas-, grekiskans ménos o.s.v.. Det var således armenierna som lade den kunskapsläggande grunden för moderna teorier, som Habermas og Wittgenstein med flere, kring kommunikationens roll för skapandet, bevarandet samt utvecklandet utav det moderna mänskliga samhället - det dessa teoretiker missade, hvilket ehuru senare forskning utvecklat, är att även inom djurvärlden så kommuniceras det glatt - detta haver bland annat den franska indoeuropenistiska språkforskaren Benveniste påpekat, angående bina. Större djurarter, exempelvis våra apliga släktingar, har också utvecklade kommuniceringssätt, även om de inte är lika raffinerade som homo sapiens sätt, men de är absolut ej att förringa, utan är en viktig evolutionär del i våran egen förmåga.

Men redan før exempel romarna förstodo att även djuren, motsatt den armeniska tesen, hade en talförmåga, ty i De re rustica uppdelas tingesterna i trenne typer, 1) de talande, hvilka inkluderar slavar, 2) de halvtalande, hvilka inkluderar boskap, 3) och de stumma, hvilka inkluderar åkdon, d.v.s. döda ting - detta torde hvara djurlingvistikens fader. Skillnaden består ändock, då vi havom en välutvecklad språkförmåga emedan anasumerna, eller de halvtalande, är hänvisade till några få läten eller symboler - är det detta som gör den stora skillnaden emellan djur og människodjur, utvecklandet av ett fullbordat tänkande, eller ett ständigt försök därtill, genom språkförmågan och därmed öppnas även vägen för ett potentiellt förstånd samt därutur förnuft.

Djuren har enligt den sanningsenliga romerska tanken grunden lagd, hvilket har tatt ett antal århundraden för språkvetare i modern tid att förstå. Men en långt bättre utvecklad språkförmåga distinktserar oss ändock ej ifrån naturen, ty vi blir ingen artificiell materia för att vi kan föra oss på ett biolog-anatomiskt framsprunget tungomål, bara en smått avvikande massa, helt avvikande från en sten, men bara halvt från en apa, ur genetisk synvinkel ej ens det.

Det verkar dessutom som om det i den indoeuropeiska fållan enbart var latinarna, eller åtminstone en sådan, som förstod att även djuren hade en talförmåga och inte simpelt kan kallas ‘de icke-talande’, och det är väl tur att dagens vetenskap nu äntligen hunnit ikapp det latinska tänkandet ifrån att ha varit innestängd i det ramifierade binariska tänkandet till ‘antingen eller’ under allt för lång tid.


Psyket

Att mun og prat dessutom hör ihopa kan protoindoeuropéerna knappast ha missat, indierna visste det i alla fall och i deras skapelsemyt, som är av indoeuropeiskt ursprung, så frammenas det att Yama i sin kroppsliga delning, som Ymir här i nord, och universums samt kasternas skapelse, så bildades brahminerna från just Yamas mun - på detta sätt så har de erfått talets förmåga och utifrån det ett högre tänkande; med tanke på den ovannämnda andningstesen så är de ju härmed närmare gudavärlden, og därvid torde de även inneha förnuft. Den spirituella förståelsen ligger inte i något som kan anföras biologiskt, utan i självaste den immateriella existensen utav en ande, däri likväl förekommen i vindens natur, samt hos djurvärlden.

Människan är en del av naturen, att varje art, liksom vi, har unika drag avskiljer oss ingalunda ifrån den.

Tal och förmågan att tänka ledde ehuruväl till förnuft samt själ, då själen har förmågan till tal. Hos hettiterna åtfinnes ištanzana- hvilket korresponderar till grekiskans psykhe¸ hvilken var kapabel att tala med den person eller gudom som den innebodde i och som reflekterades genom ögona - munnen må vara andens öppning, men det är ögona som är själens spegel.

Det är måhända enbart i ögona man kan få en glimt av den immateriella gudomen?

~




mer om detta, inklusive den animanistiska shamanistiska tankevärldens centrala andningssystematiken, samt ovan om ögonas symbolik, åtfinnes naturligtvis i min bok Europas tungomål – mer än bara språk.

+ Shamanistiska skaldeskapsbevis - det äldsta indoeuropeiska ordet, Frihetens sakralitet, Att språka

DN; censurerad av ignorant-SvD
Andra om , , , , , , , , , , , , , , , , , , int

~~~Ett år sedan~~~

- Tårar XI - Livet.

~

lunedì 14 febbraio 2011

Infernalism

~
nusmas DINGIR.DIDLI-es tamayin karatan dayir nu AMA-ŠUNU natta ganeszi

~~~


gudarna installerade andra själar i dem
å mödrarna kände ej igen dem


- så kan det gå

~





+ Kumarbi, Intill evigheten, Missionering, Aniúur

citatet överst från Keilschrifttexte aus Boghazköi XXII 2 Vs s. 16-17.

Andra om: , , , , , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- Shakespearean experience II – Sonetto, credo, ipso facto, nullo modo.

~

domenica 13 febbraio 2011

Giraff är kosher

~
en israelisk rabbi har förklarat att giraffer uppfyller alla de krav som ställs på ett djur för att det skall betraktas varande ett rent djur. Ett mjölkprov från en giraff i en djurpark utanför Tel Aviv har visat tecken på att ysta sig, giraffen har ju även klövar samt idisslar sin föda, rabbinen blev genom detta övertygad om giraffens kosherhet. Mjölktestet var det slutgiltiga beviset.

~


De fysiska kraven kring hovarna og drøvtuggningen / idisslingen regleras i Leviticus 11:2-8 og Devarim / Deuteronomium 14:4-8.

Det finnes även redan i Devarim 14:5 ett godtagande av tio kosherdjur, varav zemer äro ett. Zemer är således giraffen, enligt Septuaginta samt ärovördiga Rav Saadia Gaon.

Detta var således en riktigt gammal nyhet.

~




+ Giraffsex

Gp, Aft

Essens

~
jag önskar bara
andas din luft

~




+ EssensenDina ådror, Septum, Eg elsker

Aft, SvD
Andra om: , , , , , , , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- Själakramen.

~

venerdì 11 febbraio 2011

Trånhet till extas – Erotica XLIII

~
trånande jag
faller ner o pussar dina fossingar var gång du kommer innanför dörren i total vördnad för din entitet, slickandes din kropp görandes mitt absolut bästa för att du skall njuta o känna molnens substans, även om du precis varit inne hos grannen o ridit galopp





















~

En del i bokletten Erotica.


~~~Ett år sedan~~~

- Vit makt kuk.

~

Självrolig

~
man måste tycka man själv är ganska rolig
annars är man nog ganska tråkig

~



+ Psyket för Steve, Bitterljuvligt liv

SvD
Andra om: , , , , ,

giovedì 10 febbraio 2011

Kattans hägn

~
vartenda katta
måste ha sin pussy

jag slickar mer än gärna
båda av er dessa

~




+ Pompejisk lärdom, Erotiku, Pärlenjutning, Åtrå
+ La chatteKattor, Kattan, Fugge, エロチカ, Ma maîtresse

Aft
Andra om: , , ,

Unsilenced Masks

~


~


Don DiabloDet venezianska modet, Les Masques de Venise, Splendore di Venexia

Aft
Andra om: , , , , ,

Bortskämda tjejer

~
många klagar på bortskämda tjejer
som bara vill ha, vill ha, vill ha
samt kräver att du ger, ger og ger

istället för att bejaka dem
behaga dem, samt ge dem allt de vill

det ligger i tjejers natur

att de bör få allt de vill
få göra allt de vill
kräva vad de vill

det är ej bortskämdhet
det är deras divinitet















~

+ Det är bara så det är, Kvinnans Gudinneskap, Gudinna

Taggar: , , , , , , ,

Förtrycket och trakasserierna i Rosengård

~
Är kommenderingen kontraproduktiv?, frågar DN

- Det är väl att sticka ut hakan lite väl långt, men tanken har slagit mig. Ser man ut på ett visst sätt blir man föremål för poliskontroll. Om någon då blir kollad för 17:e gången, då är det inte kul för honom.

säger någon poliskonstapel

~

ja tanken kan ju slå en, att det kan tänkas upplevas som negativt att man blir föremål för kontrollerande åtgärd om och om och om och om och om och om och om och om igen, bara med anledning utifrån hur man råkar se ut.

det kan ju tänkas, att detta leder till vissa former av osämja, om jag får sticka ut hakan lite.

~

Andra om: , , , , ,

citat: Polis (anonym), i Rothenborg, Ole, “Polisen jobbar treskift för att hålla lugnt i Rosengård”, i DN.se 2009-07-05.

Sex - Januari månads mest lästa

~
1) Qvinnans complexivitet
2) ~• ~• ~•
3) Ädelt stånd
4) Osedligt skönt
5) Din sav
6) Bella ciao, Iran
7) Abrahamitiska religioner
8) OS i Auschwitz
9) IDS Israel female soldiers
10) Erotiska dikter - Erotica

Utanför ovanför, o nära tid, läses Europas språk, Europas folk – Europas tungomål mest.

~


Andra om: , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- Man känner hur den italienska själen växer inom sig.

~

mercoledì 9 febbraio 2011

Groteskheter

~
vissa människor tycker ej om att vissa gör grotesk og hemsk konst,
det de ej förstår är att man behöver inte illustrera,
det räcker bra med verkligheten

~




+ När kycklingar beter sig som strutsar, Verkligheterna

Ex: DN, SvD, Gp

Andra om: , , , , ,

Berlusconi

~
han gillar fina flickor
fula ogillar det


















~

+ Life Should be Lived - A Way of Life

Andra om: , , , , , ,

Våldtäktskortet

~
jag tycker det är bra att gränsen för vad som är våldtäkt skjutits fram, hela poängen med det är ju att det är den utsattes upplevelse om vad som är våldförning som bör beaktas, det är nästan enbart kvinnor som utsätts, då bör även kvinnors perspektiv få ligga till grund

jag tycker det är bra att gränsen för beviskraven underlättat lagförningen, ofta står bara ord mot ord, eller kanske till och med upplevelse gentemot upplevelse, och då det skall vara offrets perspektiv som är grundläggande, mannen bör ej frikännas, bara för att inga ståndfasta bevis finnes som binder honom vid våldtäkten



















~

+ Det handlar om respekt, Gudinnepillret, Män


~~~Ett år sedan~~~

- När en feminist försöker filosofera.

~

martedì 8 febbraio 2011

Sex och samlevnad

~
- Många lärare saknar idag kompetens att undervisa i sex och samlevnad eftersom det inte är en obligatorisk kurs på lärarutbildningen

~

det är ingen fara, det är ej behövligt att ha sex som en obligatorisk kurs på lärarutbildningen även om det skulle va intressant att ta del av

ni kan enkelt gå in på Skolshopen och inhandla ett ex av min bok Erotica, det är en bra grundbok i sex och samlevnad

~




+ Sexualundervisning: Kontroll över barnalstringen - Erotica XIV, Varför sex bör talas öppet om, Kvinnor är samlare, män är jägare

Aft, SvD
Andra om: , , , ,

kursiverade citatet från, Urwitz, Viveca, citerad i Weibull, Hedvig, “Sexualkunskap ska sätta stopp för klamydia”, i Sydsvenskan 11 februari 2008 s. A6.

Skenet

~
stammen svajade nätt
vid kronan splattrade grenarna

mörkret anlände
ljuset slog till

roten slog fyr

~




+ Þoriku, ÞunderHaiku, Gaia

HD, LT, Aft, ExpExp, DNDN, SvD
Andra om: , , , , ,

~~~Ett år sedan~~~

- Divina droppar.

~

domenica 6 febbraio 2011

Naturlig renhet

~
från dina fagra ögon
naturens själ utsipprar

en själ helt oförstörd
en själ helt naturlig

~




+ Dina smaragder, Naturens samhet, Kvinnan är

Aft, Aft
Andra om: , , , ,

Min musa Maria VI

~
Jag har sagt detta förr, du kommer få höra det flera gånger till, detta är verkligen vad jag känner og alltid känt.

Jag är så otroligt glad, att jag stötte på dig, du fångade mitt intresse direkt og jag kunde inte hålla mig ifrån dig, väntandes, saknandes, längtandes, o du var alltid där, precis som du är nu.

Att du sen, genom din otroliga charm og utstrålning drog fram det poetiska i mig, du ledde fram det från min själ, det var bara du. Du drog fram det som kommit att bli en så stor del av mitt liv, min själ, o du är överallt i den, precis som du är i mitt hjärta o far runt, värmer mig gott, o ger mig något, som ingen annan lyckats ge, en kärlek i ständigt växande.

Jag är dig förevigt tacksam, jag har inte en aning om hur jag ens skulle kunna återgälda det, det är nog inte ens möjligt, men min kärlek har du, o kommer så alltid ha, oavsett vad som än sker.

jag älskar Dig Maria, min Erato

Du anar inte, vad du inneburit för mitt liv, för min själ, för hela min existens. Det kan aldrig bli någon annan, förutom dig, jag känner evigheten bulta i själshjärtat mitt. Det var en slump att vi träffades, jag minns det så väl, vi blev fångade i varandras intressen o där har det så uppenbarligen stannat o om min själ får bestämma, så kommer det så alltid att göra.

Du är en så sagolik skapelse, helt utan fattning smälter man vid din åsyn, vid dina ord, vid tanken på dig, med dig, om dig, på kärlekens ö, omfattandes oss, i nuet som i evinnerlig eroromantisk magisk tid.

Du andas poesi, o jag andas Dig

~




+ Min musa Maria V

Aft
Andra om: , , , , , , ,